Thema |
Leerstoornis
|
Type | Studiedag |
Code | 104 |
Wanneer |
17/10/2014 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar | |
Prijs | € 67,00 - € 56,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 13/10/2014 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Het beheersen van de leesvaardigheid en het verwerven van de mogelijkheid om zich al schrijvend verstaanbaar uit te drukken zijn twee bijzonder belangrijke vaardigheden in onze huidige maatschappij. Een zwakke leesvaardigheid hypothekeert in belangrijke mate de toegang tot informatie en de algemene kennisverwerving in veel facetten van het dagdagelijkse leven. Ook een zwakke spellingsvaardigheid heeft een grote impact op de latere leefkwaliteit. Ouders en leerkrachten maken zich dan ook bijzonder ongerust wanneer een kind in het begin van de lagere school op deze domeinen achterop loopt. Gelukkig leidt een zwakke start niet noodzakelijk tot een blijvende problematiek.
Tijdens deze studiedag ligt de focus op het lezen. We gaan eerst in op de wijze waarop we de moeilijkheden in kaart kunnen brengen en vooral op welke wijze we deze resultaten kunnen interpreteren. Wat zijn alarmerende signalen, wat moeten we goed opvolgen, wat kan nog getolereerd worden?
Na dit eerste deel gaan we uitgebreid in op de ontwikkeling van het leesproces. Op aanvankelijk niveau hangt dit nog nauw samen met de ontwikkeling van de spellingsvaardigheid. We bekijken dit systeem uiteraard met het accent op de aspecten die het lezen beïnvloeden en we verkennen in detail hoe we moeilijkheden praktisch en speels kunnen aanpakken. Tijdens het vervolg van deze studiedag volgen we de evolutie van het lezen gedurende de lagere school. In de eerste jaren ligt het zwaartepunt van de begeleiding op het versterken van de technische leesvaardigheden in combinatie met het stimuleren van de ontwikkeling van het begrijpend lezen. Naarmate de kinderen ouder worden en de moeilijkheden hardnekkig blijken zullen we als begeleider inzetten op het faciliteren van het lezen en het zoeken naar ondersteunende maatregelen, zodat de leesproblematiek of de dyslexie het kind zo min mogelijk hindert in zijn ontwikkeling.
De studiedag richt zich op die kinderen die met behulp van de klassikaal gehanteerde leesmethode onvoldoende tot lezen komen. We verkennen enkele verklarende denkkaders, maar zetten vooral in op hoe we deze kinderen concreet verder kunnen helpen.
De inhoud van deze studiedag is dezelfde als deze voor therapeuten maar het accent ligt meer op de mogelijkheden binnen een kindgerichte zorgsituatie, het werken met kleine groepjes, hoekenwerk en het informeren en ondersteunen van collega’s die het leesproces van een hele klasgroep volgen.
Hilde Heuninck (logopedist) is al ruim twintig jaar gespecialiseerd in rekenbegeleiding, maar ze heeft ook ruime expertise in het begeleiden van kinderen met ernstige lees- en spellingsmoeilijkheden. Haar inzichten zijn in de eerste plaats gestoeld op ruime praktijkervaring.
De studiedag is bedoeld voor zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, taakleerkrachten, GON-begeleiders, klasleerkrachten, enz.
Noot: De studiedag is een herneming van de studiedag code 77 (voorjaar 2014), maar richt zich specifiek op het onderwijs (dus niet op therapeuten).
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.