Thema |
Hersenletsel (NAH)
|
Type | |
Code | 74 |
Wanneer |
28/10/2014 |
Uur |
09:00u tot 16:30u |
Waar | |
Prijs | € 67,00 - € 56,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 20/10/2014 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
De revalidatie van executieve stoornissen helpt kinderen en volwassenen complex gedrag uit te voeren en te controleren waardoor het voor hen (opnieuw) mogelijk wordt automatisch en routinematig gedrag af te wisselen met nieuw, probleemoplossend en creatief gedrag. Een dergelijke revalidatie vergt enige theoretische voorkennis van de diagnostico-therapeutische aanpak. Deze werd in drie vorige studiedagen aangebracht. Daarbij kwamen de verschillende diagnostische en therapeutische technieken aan bod die aangewend kunnen worden bij licht tot matig gestoorde executieve functies. Ze worden ter introductie of ter opfrissing kort hernomen.
Tijdens deze studiedag wordt verder heel gericht ingegaan op het specifiek werkschema dat hierbij diagnostico-therapeutisch gebruikt kan worden: de Strategietraining voor Executieve Beperkingen (STEB) van E. Thiery en C. Anthonis. Na een korte situering bestaat de dag uit het samen leren aanwenden van de STEB in de dagelijkse revalidatiesetting met kinderen en volwassenen met lichte tot matige executieve beperkingen. Het accent komt te liggen op een betere integratie en een dynamischer participatie in de klas, op het werk evenals in het gezin en met de vrienden. Case reports worden aangevoerd en uitgewerkt.
De deelnemers kunnen vooraf ook een casus ter uitwerking voorleggen. Wie een gevalsbespreking wil insturen, kan dit doen via faye.van.autreve@sig-net.be. Hieruit mag de transdisciplinaire bruikbaarheid van het werkinstrument blijken in een ervaringsafhankelijke, neuroplastische optiek.
Prof. dr. Evert Thiery (Universiteit Gent) is neuropsychiater, gespecialiseerd in gedragsneurologie en neuropsychologie.
Chris Anthonis (Zoersel/Gent) is klinisch psycholoog en neuropsycholoog.
Ze verrichten beide klinisch werk en onderzoek op gedragsneurologisch en neuropsychologisch vlak.
De studiedag is bedoeld voor alle paramedici, psychologen, (ortho)pedagogen en artsen betrokken bij de revalidatie van aangeboren en verworven stoornissen. Enige theoretische voorkennis over executieve functies en stoornissen bij kinderen en/of volwassenen wordt verwacht.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.