Thema |
|
Type | Studiedag |
Code | 166 |
Wanneer |
30/11/2013 |
Uur |
09:30u tot 12:30u |
Waar | |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 27/11/2013 |
Aantal uren vorming | 3,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
In de geestelijke gezondheidszorg en hulpverlening wordt er meer en meer aandacht besteed aan vroegdiagnostiek en -behandeling. Het begrip ‘Infant Mental Health’ (IMH) wordt hierbij courant in de mond genomen. IMH is een theoretisch kader dat gaat over relaties en over relaties die relaties beïnvloeden. De ontwikkeling van het jonge kind is altijd ingebed in een relatie. Competenties van jonge kinderen ontwikkelen en ontplooien zich binnen verschillende relaties. Deze relaties kunnen ontwikkelingsbevorderend zijn, maar ook de aanleiding vormen voor het ontwikkelen van een gedrags- en emotionele problematiek of een ontwikkelingsvertraging. Daarnaast beschrijft de IMH-visie hoe deze ouder-kindrelatie kan worden gebruikt als instrument om het gedrag en het functioneren van het kind te begrijpen en aangrijpingspunten voor behandeling en interventies te vinden.
Deze studiedag licht de visie van Infant Mental Health toe en maakt de vertaling voor het klinisch werk (o.a. de klinische beoordeling met het classificatiesyteem DC:0-3R en bestaande instrumenten die vroege ontwikkeling binnen primaire relaties evalueren). Verder oefenen de deelnemers om een peuter/kleuter op een ‘belevings- en relatiegerichte’ manier te observeren.
De invalshoek van de studiedag is hoofdzakelijk theoretisch en reflecterend van aard.
Dr. Celia Van Zandweghe, kinder- en jeugdpsychiater, is werkzaam op de afdeling Kinder- & Jeugdpsychiatrie van het UZ Gent (deelwerking ‘Infants’) en in het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen Gent. In september 2013 heeft ze de tweejarige opleiding tot ‘Deskundige in de Infant Mental Health’, uitgaande van RINO Vlaanderen, beëindigd.
Deze studievoormiddag is bedoeld voor revalidatieartsen die in een multidisciplinair team (rechtstreeks of onrechtstreeks) werken met jonge kinderen (baby’s, peuters, kleuters) en hun ouder(s). Er wordt geen voorkennis van Infant Mental Health verwacht. De voormiddag kan worden beschouwd als een kennismaking met de IMH-visie.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.