Thema |
Autisme (ASS)
|
Type | Studiedag |
Code | 125 |
Wanneer |
13/01/2014 |
Uur |
09:00u tot 16:00u |
Waar | |
Prijs | € 66,00 - € 55,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 09/01/2014 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Leren leren: het klinkt eenvoudig, maar het is voor heel wat kinderen en jongeren met autisme niet zo vanzelfsprekend. Logisch ook als je weet wat er allemaal bij komt kijken. Je moet niet alleen heel wat zaken op orde hebben (jezelf, je taken en lessen, je materiaal en je werkplek), maar ook de leerstof op een efficiënte manier kunnen verwerken.
Tijdens deze studiedag focussen we op vier grote elementen bij het leren leren: (1) welbevinden, (2) capaciteiten aanspreken, (3) vaardigheden ontwikkelen, en (4) motivatie. We gaan op zoek naar de moeilijkheden en mogelijkheden vanuit het autistisch denken. Er zijn verschillende manieren om de leerstof op te nemen. Welke zijn die? Hoe gebruik je ze? Hoe weet je welke methode voor deze les het beste past? En hoe kan je als begeleider een kind of jongere met autisme hierbij op weg helpen?
De basis voor deze studiedag ligt bij een heel netwerk. Leren leren is contextoverschrijdend en vraagt dus een strategie vanuit de omgeving van het kind. Daarom gaan we ook dieper in op de voorbereiding voor de begeleiders: assessment en concrete, haalbare doelen bepalen.
Omdat leren leren - zoals alle autismevriendelijke strategieën - uniek en op maat moet gebeuren, krijgen de deelnemers aan deze studiedag geen pasklare antwoorden voorgeschoteld. We werken vanuit een stevige theorie aan een praktisch denkkader.
Kobe Vanroy is educatief medewerker in binnen- en buitenland van Autisme Centraal en eindredacteur van het tijdschrift Autisme. Hij heeft ervaring als leerkracht en leerlingbegeleider van normaalbegaafde jongeren met autisme in het buitengewoon onderwijs. Samen met Peter Vermeulen en Annemie Mertens schreef hij het boek ‘Autisme en normale begaafdheid in het onderwijs’ (EPO, Acco & VDA).
De studiedag is bedoeld voor hulpverleners die effectief ook kinderen met autisme in de lagere school of jongeren in het secundair onderwijs begeleiden (in onderwijs of vanuit een extern centrum dat kinderen en jongeren begeleidt op studievlak). Praktische voorkennis i.v.m. autisme is vereist.
Deze studiedag is NIET BEDOELD voor begeleiders van kleuters.
Maximum 70 deelnemers
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.