Over- en onderprikkeling voorkomen in een klascontext

Met een andere bril kijken naar alertheid, bewegingsgedrag en prikkels
Thema
(Psycho)motoriek
Type Studiedag
Code 030
Wanneer 02/03/2020
Uur 09:00u tot 15:45u
Waar VIVES Brugge
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 18/02/2020
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

 

 

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

(Zintuiglijke) prikkelverwerking / zelfregulerend gedrag / oefeningen en casussen
 

Inhoud

In deze basisvorming bekijken we de prikkelverwerking van kinderen en jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten o.a. kwadranten, het model ‘Werken met aandacht’ en mogelijke zintuiglijke stijlen.
 

Vele kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Het kind tracht dan ook vanuit zijn zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hem haalbare manier zijn balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of gedrag te stellen dat niet altijd even aangenaam wordt ervaren vanuit de (klas)omgeving.
 

We zoomen in op vier mogelijke kwadranten met het in kaart brengen van kansen- en kwetsbaarhedenprofiel van de leerling, bekijken de 21 zintuiglijke stijlen en de hypo- en hyperresponsiviteit van de zeven zintuigen. Dit oefenen we in a.d.h.v. oefeningen, film- en casusanalyses.
 

Door wie?

Karen Van Dyck


Psychomotorisch therapeut in privépraktijk
De Mostheuvel, Malle
Erkend auticoach
Coördinatie ondersteuningsnetwerk
Gastspreker bij verschillende organisaties
 

Voor wie?

Voor leerkrachten en ondersteuners uit het (buiten)gewoon basis- en secundair onderwijs, en therapeuten uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren
 

Over wie?

6 tot 18 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS