Ook rekenzwakke kinderen komen in het middelbaar onderwijs terecht… Welke ondersteuning kan hen helpen?

Code 049

Praktisch
Type activiteit: Studiedag Pasen
Wanneer 07/04/2020
Uur 09:30 tot 16:30
Waar UC Leuven Limburg (Campus Hertogstraat Heverlee)
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Info
Dit is een reductieprijs voor participanten. Vzw's uit de non-profit kunnen participant worden. In ruil voor een vast jaarlijks bedrag (608 euro in 2017) krijgen ze voordelen (o.a. reductie bij inschrijvingen). Meer info over participantschap vindt u bij OVER ONS
Doelgroep Professioneel
Info
Sig organiseert zowel vorming voor breed publiek (mensen met een beperking, partners, ouders, grootouders, enz.) als voor professionele hulpverleners. Het inhoudelijk niveau van de vorming is aangepast aan de doelgroep.
Uiterste inschrijvingsdatum 30/03/2020
Aantal uren vorming 6u
Ik schrijf me in

 

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Rekenproblemen en -begeleiding / basis- en middelbaar onderwijs / therapie
 

Inhoud

Gelukkig kunnen we de rekenbegeleiding meestal afbouwen voor het kind het einde van de lagere school bereikt. Maar jaarlijks moeten we ook enkele kinderen over de brug tussen rekenen en wiskunde gidsen. En zelfs verder begeleiden in die eerste maanden of jaren van het middelbaar. Onvermijdelijk poppen er hierbij veel vragen op.

Het begint al in die laatste trimesters van de basisschool. Waar legen we onze therapeutische accenten, wat kunnen we dispenseren, waar moeten we compenseren en welke thema’s moeten we met al onze kracht inzichtelijk doorwerken? En ook nog… welke hulpkaarten werken voor dit kind écht, mag of moet het technisch rekenen met een zakrekenmachine en misschien nog het allerbelangrijkste … hoe voelt het kind zich hier allemaal bij.

In de grote vakantie tussen lager en middelbaar werk ik met de kinderen graag enkele specifieke, inhoudelijke thema’s door. Veel hangt af van de richting die zij na het lager zullen volgen, wordt het de meer cognitief gerichte A-stroom of de praktische B-stroom.

En dan is er het eerste, soms zelfs het tweede jaar van het middelbaar. Eén van de moeilijkste aspecten is het bewaken van de smalle grens tussen therapeutische ondersteuning en bijles. Het onderscheid tussen beiden heeft te maken met de aard van onze begeleiding.

In de studiedag bekijken we dit volledige traject. De keuzes op het einde van de basisschool, de voorbereiding voor de start van het middelbaar en de begeleiding in het eerste en met een kleine uitbreiding tweede middelbaar. Daar waar we wiskundige inhouden bespreken zal dit steeds gebeuren vanuit de link met ernstige rekenproblematieken en onze therapeutische basisvaardigheden.

 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 25 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
 

Voor wie?

Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden
 

Over wie?

Rekenzwakke kinderen die de overstap maken naar het middelbaar onderwijs.
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen


Deel deze cursus op Facebook, Twitter of Google+:

Ik schrijf me in

 

Sig vzw - Pachthofstraat 1 - 9308 Gijzegem
tel. 053 38 28 18 - fax 053 38 28 19 - - Erkenningsnr. KMO 02140