Afdrukbare fiche
Trefwoorden
Autisme / hoogbegaafdheid / hoogintelligent
Inhoud
Er wordt vaak aangegeven dat autisme en hoogbegaafdheid moeilijk te onderscheiden zijn. Maar dit hoeft niet zo te zijn.
Tijdens deze studiedag wordt in de eerste plaats bekeken wat hoogbegaafdheid betekent. We gaan in op de verschillende kaders die kunnen gebruikt worden om dit vast te stellen.
Vervolgens wordt dezelfde denkoefening gemaakt rond autisme. Dit vanuit tal van materialen die je een zicht geven op de prikkelverwerking van personen met autisme.
Op basis van deze kennis wordt gekeken hoe autisme herkend kan worden bij hoogbegaafde personen.
Wetenschappelijke theorie en vertaling naar de praktijk gaan hand in hand.
In de namiddag ga je zelf aan de slag met materialen. Je ontdekt op welke elementen je kan letten om autisme te herkennen. Er wordt gewerkt met eenvoudige alledaagse materialen. Op die manier kan je er in jouw praktijk dadelijk mee aan de slag.
Het wordt een boeiende dag met heel wat nieuwe input rond het autistische denken bij hoogbegaafde kinderen.
Door wie?
Adi Van Den Brande
Postgraduaat autisme
Expertise: dubbeldiagnose autisme en hoogbegaafdheid
Oprichtster adviesbureau ‘Het Lampje’
Auteur: 'toolbox: het autistische denken'
Voor wie?
Professionele hulpverleners met affiniteit met de doelgroep : CLB-medewerkers, zorgleerkrachten, psychologen, coaches… Geen specifieke voorkennis vereist.
Over wie?
0 tot 18 jaar
Praktisch
Uurregeling van de dag:
- 9.00 u – 10.15 u
- Pauze
- 10.45 u – 12.00 u
- Pauze
- 13.00 u – 14.15 u
- Pauze
- 14.45 u – 16.00 u
ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 12/02 en wat praktische informatie.
Kreeg u op 12/02 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Deel deze cursus op Facebook, Twitter of Google+:
Ik schrijf me in