BAB - Behavior Assessment Battery

Onderzoeksinstrument voor stotteren
Auteur Gene Brutten en Martine Vanryckeghem (vertaling: Nadja Brocatus)
Prijs € 225,00
Extra 241 pagina's
ISBN 9789058730395
Categorie Spraak en taal
BESTELLEN
Delen op sociale media
Korte inhoud

De Behavior Assessment Battery is een gestandaardiseerd, wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksinstrument voor kinderen en volwassenen, gefundeerd op veertig jaar uitgebreid, intensief, klinisch en internationaal onderzoek. De BAB verschaft de clinicus op een betrouwbare en valide wijze consistente en relevante informatie over de persoon die stottert. Het is een multidimensionaal onderzoeksinstrument dat de gedragsmatige, cognitieve en affectieve componenten van het stotteren onderzoekt.

De Nederlandstalige versie van de BAB werd herwerkt, geactualiseerd en genormeerd op een Nederlandstalige populatie. De testbatterij bestaat uit vier handleidingen (voor kinderen en volwassenen in het Nederlands en het Engels, met psychometrische gegevens), negen testformulieren (met elk tien exemplaren per test), geplastificeerde antwoordsleutels en normtabellen.

>> Uitgebreide info over BAB (samenstelling, doel, bruikbaarheid, meerwaarde) (flyer in PDF)

De BAB testbatterij verpakt in een stevige, zwarte attachékoffer en bestaat uit de volgende materialen:

Vier handleidingen

  • Handleiding voor kinderen
  • Handleiding voor volwassenen
  • Manual for Children
  • Manual for Adults

Negen testformulieren (10 exemplaren van elk testformulier)

  • SSC-ER voor kinderen
  • SSC-SD voor kinderen
  • BCL voor kinderen
  • CAT
  • CAT-B
  • SSC-ER voor volwassenen
  • SSC-SD voor volwassenen
  • BCL voor volwassenen
  • S-24

>> Extra scoreformulieren (apart na te bestellen)

Antwoordsleutels (geplastificeerd)

  • CAT
  • CAT-B
  • S-24

Normtabellen (geplastificeerd)

  • Normen voor kinderen
  • Normen voor volwassenen

 

Lovende commentaren over de BAB

Longland, A. (2009). Behavior Assessment Battery for School-Age Children Who Stutter. Boekbespreking. Internationaal Tijdschrift voor Taal- en Communicatiestoornissen, 44/6, 1075-1076

p.1076: "...de BAB is een instrument dat informatie samenbrengt met betrekking tot de gevoelens, reacties en gedachten van kinderen over hun spraak. Momenteel is er geen andere beoordeling beschikbaar die dezelfde hoeveelheid en hetzelfde type informatie verzamelt of die geldige normatieve gegevens verstrekt over deze populatie van kinderen." 

"Terwijl de meeste clinici momenteel vertrouwen op metingen van spraakonvloeiendheden alleen om kinderen die stotteren te diagnosticeren, voegt de informatie verkregen uit de BAB diepte toe en maakt een meer uitgebreide beoordeling mogelijk en, daarom, een meer betrouwbare diagnose. De resultaten en de interpretatie van de BAB kunnen een nuttige basis vormen voor gesprekken met bezorgde ouders en/of schoolpersoneel." 

"...het is zeker een zeer nuttig instrument voor de diagnose en voor de planning en evaluatie van de interventie."

 

Jones, M., Menzies, R., Onslow, M., Lowe, R., O'Brian, S., & Packman, A. (2021). Measures of Psychological Impacts of Stuttering in Young School-Age Children: A Systematic Review. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 64, 1918-1928.

p. 1918: "Op basis van het criterium gedefinieerd door het beoordelingsinstrument van Terwee et al. (2007), kregen de Communication Attitude Test en de Overall Assessment of the Speaker's Experience of Stuttering for School-Age Children het hoogste aantal waarderingen ter ondersteuning van hun meeteigenschappen."

Interne consistentie: p. 1924: "Cronbach's alpha scores ... van voldoende grootte werden gevonden voor ... de CAT, de SSC-ER, de BCL, ..."

p. 1924: "Constructvaliditeit betreft de correlatie van testscores op metingen van gerelateerde en niet-gerelateerde constructen. Het CAT was de enige maat die een positieve beoordeling kreeg. De (...) SSC- ER, en de BCL (...) kregen een middelmatige beoordeling".

p. 1925: "Responsiviteit verwijst naar de gevoeligheid van een maat om veranderingen in de loop van de tijd te identificeren (Terwee et al., 2007). Informatie over responsiviteit kon alleen worden gevonden voor het CAT."

p. 1925:  "Een bodem- of plafondeffect verwijst naar scores van deelnemers die scheefgetrokken zijn naar de maximum- of minimumscores op een instrument (Franic & Bothe 2008; Terwee et al., 2007) (...) Informatie over dit criterium werd gevonden voor (...) de CAT en de SSC-ER. De laatste twee maatregelen kregen een positieve beoordeling."

p. 1925: "Interpretabiliteit van testscores was beschikbaar voor ... alle onderdelen van de BAB." 

p. 1925: "Acht van de negen criteria geschetst door Terwee et al. (2007) werden gebruikt om de eigenschappen van de zes opgenomen maatregelen te evalueren (...) Geen enkele maatregel kreeg een positieve score voor alle acht criteria... de CAT kreeg vijf positieve beoordelingen." 

p. 1926: "Geen enkele in deze evaluatie opgenomen maatregel kreeg een positieve beoordeling voor alle criteria die door het beoordelingsinstrument van Terwee et al. (2007) werden geschetst. Desondanks bleken de CAT en (...) het meeste bewijs te hebben ter ondersteuning van hun meeteigenschappen."

 

Wellicht ben je ook geïnteresseerd in deze verwante titel(s):

 

 

BESTELLEN
Delen op sociale media
CONTACTEER ONS