Lees je honger - Eten en drinken als basis voor functioneel en voorbereidend lezen

02/juni/2021

Online bestellen mogelijk

 

Lees je honger

Kant-en-klaar materiaal

Lees je honger vormt een nieuwe kijk op het leesonderwijs. Het is een methode voor functioneel en voorbereidend lezen gebaseerd op woorden die te maken hebben met het thema ‘voeding’. Oorspronkelijk is het pakket gemaakt voor kinderen in het buitengewoon onderwijs type 2 om ze aan te sporen tot lezen. Het ultieme doel is een directe succeservaring voor het kind creëren. 

Auteur Sofie Uyttersprot, logopedist met jarenlange ervaring in BO, vertelt: "Essentieel aan Lees je honger is het bevorderen van de transfer van de leerstof bij kinderen. De kinderen gaan ermee aan de slag: ze zoeken en herkennen letters, woordstukken of woorden in het straatbeeld of in winkels. Door in te zetten op associaties naar dagelijkse situaties, zorgt de leerkracht of logopedist ervoor dat kinderen een gevoel krijgen dat ze kennis vergaren met een concreet doel voor ogen. Hoe meer je kinderen hiervan bewust kunt maken, hoe meer zelfvertrouwen ze zullen krijgen."

Maar er is meer. Het programma staat namelijk ook stil bij een selectie leesvoorwaarden. Sofie licht toe: "De 900 werkblaadjes in het pakket kunnen in de derde kleuterklas ook beschouwd worden als een basis om het leesonderwijs op te starten. Deze werkwijze bevordert het zelfstandig werken en draagt bij tot een positief zelfbeeld. Ook bij kinderen met een vorm van AD(H)D of ASS zagen we al dat Lees je honger voordelen biedt. De werkblaadjes beperken zich namelijk tot de essentie en er is heel weinig afleiding.

Ervaring leert ons ook dat Lees je honger bij anderstalige nieuwkomers slaagkansen biedt. De aangebrachte woorden zijn namelijk functioneel, makkelijk te begrijpen en bereiken snel hun doel, wat kinderen dan weer motiveert om door te zetten."

> Lees meer over motivatie, doelstellingen in deze inleiding op 'Lees je honger'

PREVIEW werkblaadjes

Meer info en bestellen

 

Delen

CONTACTEER ONS