Niet zo simpel, de complexiteit van lateralisatie… Wat zegt de wetenschap? Hoe gaan we er concreet mee aan de slag in en naast de klas/praktijk?

Van handvoorkeur tot L-R oriëntatie tot spiegelen van letters en cijfers
Themes
(Psycho)motoriek
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 193
Date(s) 16/12/2025
Time 09:30h until 17:00h
Location Sig Gijzegem
Price € 187,00 - € 156,00 for participants
Registration deadline 16/11/2025
Duration 6,00h
Professional training
Register
Extra info

 

Inhoud

Kinderen die problemen ondervinden bij de ontwikkeling van de handvoorkeur en links-rechtsontwikkeling lopen vaak vast op school – in motoriek, schrijven, lezen, rekenen én zelfvertrouwen. Hoe kun je als professional bijdragen aan vroegsignalering, ondersteuning en duurzame verbetering?

De voormidag van deze studiedag behandelt een theoretisch kader met praktische toepassingen. We lichten in een eerste deel toe wat we wél en wat we juist níet weten, vanuit de wetenschap, over het ontstaan en voorkomen van deze problemen. In een tweede deel bespreken we de afnemende motorische vaardigheden bij kleuters en de gevolgen daarvan op de algemene ontwikkeling en het schoolse leren. In een derde deel geven we aandacht aan de rol van paramedici en onderwijsprofessionals die al dan niet outreachend werken. Wat kun je doen in, maar ook buiten de muren van je praktijk? Hoe werk je effectief samen met leerkrachten, ouders en andere hulpverleners?

Na de middag verdelen we ons in drie groepen. Samen met de deelnemers werken we rond verschillende casussen. Je kan deelnemen aan twee van de volgende drie keuzeworkshops (je ontvangt ruim vooraf een keuzeformulier). Na de workshops sluiten we de dag plenair af. 

  • Keuzeworkshop 1 - Marieke Coussens
    In deze workshop ontdek je hoe je de vaak opvallende lateraliteitsvragen van ouders “magischerwijs” kunt doorgronden. Aan de hand van een praktijkcasus krijg je inzicht in de aanpak van Marieke om samen met ouders de onderliggende vragen en behoeften te achterhalen. Vervolgens leer je hoe je op basis van deze dieperliggende inzichten heldere, gezamenlijke doelen kunt formuleren. Hierdoor sluit je begeleiding nog beter aan bij de werkelijke wensen en noden van het kind en de ouders. Een praktische sessie voor therapeuten die willen verdiepen en effectiever willen handelen.
     
  • Keuzeworkshop 2 - Nathalie Vanassche
    In deze workshop komt een casus aan bod van een kind uit de lagere school. Het is een kind met een neurodivergent brein dat al een hele weg van hulpverlening afgelegd heeft. Naast heel wat problemen thuis en in de vrijetijdsbesteding ondervindt het kind ook heel wat automatisatieproblemen op school. Gezien de complexe problematiek volgde er een doorverwijzing naar een CAR. Hoe gaan we hiermee aan de slag? Hoe kunnen we de juf, de ouders ondersteunen in het begeleiden en het begrijpen van de problematiek? Hoe leren we ze ook kijken naar de sterktes en interesses van het kind door taakgericht en o.a. outreachend te werken. Er wordt interactie verwacht van de deelnemers. Heel wat info en tips kunnen uitgewisseld worden, zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kunt in de praktijk.
     
  • Keuzeworkshop 3 - Griet Dewitte
    In deze workshop bekijken we samen hoe we omkeringen bij het schrijven van cijfers en letters aanpakken bij een kleuter. In kleine groepjes wordt nagedacht over oefeningen. Bedoeling is dat de cursisten naar huis gaan met een overzicht aan oefeningen rond (voorbereidend) schrijven. Er wordt gevraagd aan de deelnemers om eigen oefenblaadjes rond schrijven mee te brengen.
     

Dagprogramma:

09u30 - 10u15  Plenaire sessie deel 1
10u15 - 11u00  Plenaire sessie deel 2  
11u00 - 11u30  Pauze
11u30 - 12u30  Plenaire sessie deel 3
12u30 - 13u30  Lunchpauze
13u30 - 14u30  Keuzeworkshops1
14u30 - 15u30  Keuzeworkshop 2
15u30 - 16u00  Pauze           
16u00 - 17u00  Plenaire deel: ‘Hoe verder?’
 

Door wie?

Marieke Coussens
Marieke is al meer dan 20 jaar op zoek naar allerlei manieren om jonge kinderen - die een moeilijkere start maken in het leven - te helpen de beste versie van zichzelf te worden. Nadat ze enkele jaren als ergotherapeut in CAR Sint Lievenspoort in Gent gewerkt heeft, leidde haar zoektocht haar naar de University of Alberta in Edmonton (Canada), waar ze de levenskwaliteit van jongeren met en zonder autisme onderzocht. Ze behaalde haar doctoraat in 2021 en zette nadien deze opgedane kennis in als privé-therapeut en als gastprofessor en onderzoeker aan de universiteit Gent en de Arteveldehogeschool. 

Griet Dewitte
Griet is al meer dan 30 jaar werkzaam als pediatrisch kinesitherapeut. Zij deed ervaring op in de revalidatiesector, het buitengewoon onderwijs en in haar eigen privé-praktijk. Zij werkt momenteel in het COS en het Referentie Centrum Autisme van het UZ Gent. Daarnaast is zij verbonden als lector aan de opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie van de UGent. Zij is (co-)auteur van diverse publicaties rond DCD en Psychomotorische Therapie en coördineert het Postgraduaat ‘Psychomotoriek bij kinderen en jongeren’ aan de UGent.

Nathalie Vanassche
Nathalie werkt al 31 jaar als ergotherapeut met kinderen (en hun context) met eerder vermelde problematieken.  Samen met het kind, de ouders en de leerkrachten gaat ze vanuit een multidisciplinaire setting (CAR Ter Kouter  in Deinze) op zoek hoe ze zo goed mogelijk een antwoord kan bieden op de hulpvraag die het kind/de context stelt. Verder was Nathalie ook docent in de opleiding Bachelor in de ergotherapie in Vives Brugge. Ze is ook praktijklector in het postgraduaat psychomotoriek van de UGent. Samen met Selket Willems bracht ze bij Sig Ik, ik wil het zelf kunnen uit, een pakket om heel concreet met het kind en zijn context rond zelfredzaamheid te werken.
 

Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor iedereen die zorg draagt voor kinderen met NDC (Neuro Developmental Conditions zoals DCD, ASS, ADHD, leerstoornissen) en is bedoeld voor zowel mensen uit onderwijs (leerkrachten, CLB medewerkers, zorgcoördinatoren) als mensen uit therapeutische settings (kinesitherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, orthopedagogen, psychologen).
 

Over wie?

Kinderen met Neurodevelopmental Conditions zoals ADHD, DCD, ASS, leerstoornissen, TOS, enz. van kleuter- en lagereschoolleeftijd. 
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Maximum 90 deelnemers

Accreditering via Pro-Q-Kine werd aangevraagd

KMO-portefeuille werd aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond psychomotoriek? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Register
CONTACTEER ONS