Selectief mutisme: werken met de omgeving van het jonge kind

Theme
Spraak en taal
Type Workshop
Code 180
Date(s) 09/12/2025
Time 09:30h until 16:30h
Location Sig Gijzegem
Price € 208,00 - € 173,00 for participants
Registration deadline 09/11/2025
Duration 6,00h
Professional training
Register
Extra info

 

Inhoud

Tijdens deze workshop duiken we de diepte in en kijken we naar selectief mutisme als uitingsvorm van angst. We zetten in op een degelijke kennis van de essentie van de praatangst en geven inzicht in de betekenis van de symptomen.

Onze focus ligt op het werken met de ouders van het jonge kind (2-12 jaar) met selectief mutisme.
Enerzijds gaan we op zoek naar de rol van de ouders in de therapie met en voor het kind. Hoe zetten we hen in hun kracht en op welke manier kunnen zij hun ondersteunende rol optimaal opnemen.

Anderzijds bekijken we hoe we ouders in verbinding kunnen brengen met zichzelf. Hoe zij in verbinding staan met zichzelf en met hun kind, hoe zij mee de emoties en stress reguleren en basisveiligheid bieden en hoe ze zelf modelleren is minstens even belangrijk als het werk dat het kind zal doen. Zij vormen mee de warme bedding waarin dat werk kan gebeuren.

Na deze vorming…

  • heb je affiniteit met angst, hoe zich dat toont en wat er zich afspeelt in de binnenwereld van deze kinderen.
  • heb je zicht op de onderliggende behoeften en kan je afstemmen op wat er écht nodig is, in het moment zelf.
  • Voel je je zekerder en/of heb je minder weerstand op het actief betrekken van de ouders
  • kan je aan de slag met ouders en hun triggers, onzekerheden en weerstanden en de onzichtbare maar onmiskenbare rol die deze spelen in de interactie met en de relatie tot het kind.

Wij bieden graag een  combinatie van theorie, wetenschappelijke achtergrond en  concrete aanzetten voor gesprekken, activiteiten en gewoonten die echt helpend zijn. Op het einde van de dag vind je zelf duurzame antwoorden op de specifieke noden van je individuele cliënten en hun ouders.

In de voormiddag delen we onze kennis en ervaring met jullie.
In de namiddag doen we een ervarings- en reflectieopdracht.
Tot slot verdelen we de groep en gaan we aan de hand van een intervisie aan de slag met 2 van de door jullie aangebrachte casussen.
 

Door wie?

Katrien Stinders
Logopedist - stottertherapeut bij De Ladder

Katrien is werkzaam binnen de logopedische praktijk De Ladder in Lier. Ze is gespecialiseerd in de behandeling van kinderen die stotteren, kinderen met gehoorproblemen en kinderen met praatangst. Katrien is bestuurslid en vrijwilliger van Meer dan stil vzw en hoofdmonitor van zomerkampen voor kinderen en jongeren met praatangst.

Jenna Vanvooren
Logopedist - stottertherapeut bij Spreken-der-Wijs

Jenna heeft haar eigen praktijk voor logopedie en stottertherapie Spreken-der-Wijs in Hoegaarden. Ze is gespecialiseerd in de behandeling van kinderen met vloeiendheidsstoornissen en zet daarbij bijzonder in op de samenwerking met de omgeving van het kind. Daarnaast is ze lid van het Netwerk Afgestemd Opvoeden en begeleidt ouders, leerkrachten en kinderbegeleiders naar meer afstemming met zichzelf en hun kind(eren).
 

Voor wie?

Logopedisten, psychologen en orthopedagogen die kennis hebben van de algemene therapieopbouw en gedragstherapeutische principes wat betreft de behandeling van kinderen met spreekangst en daarnaast ook reeds over enige praktijkervaring beschikken inzake de behandeling van deze kinderen.
 

Over wie?

Kinderen van 2 tot 12 jaar
 

Voorbereiding

In functie van de intervisie vragen we jullie een eigen casus in te brengen. De link naar het formulier volgt later. Alle casussen moeten ten laatste 14 dagen voor de vorming ingediend zijn.
Tijdens de workshop is er onvoldoende ruimte om alle ingediende casussen te behandelen. De groep beslist die dag samen welke 2 casussen aan bod zullen komen.

Voorafgaand aan de workshop kan je het artikel lezen: Selectief mutisme behandelen, dat spreekt voor zich. Over dapper worden en durven praten. Signaal, 82, 20-36. van M. de Jonge, J. de Pagter en H. van Braam van Vloten-Hairwassers (2013). We bespreken de behandelmethode ‘Spreekt voor zich’ verder niet tijdens deze vorming. Het artikel geeft een mooi overzicht van de cognitief-gedragstherapeutische principes en illustreert deze aan de hand van 2 praktijkvoorbeelden.
 

Praktisch

Documentatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Maximum 16 deelnemers

DV.O 214110

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Register
CONTACTEER ONS