Online symposium - NAH Actueel 2025

Theme
Hersenletsel (NAH)
Type Symposium
Code 186
Date(s) 15/12/2025
Time 09:00h until 15:30h
Location Online
Price € 171,00 - € 141,00 for participants
Registration deadline 14/11/2025
Duration 5,00h
Professional training
Register
Extra info

Inhoud

Dit online symposium brengt professionals uit verschillende disciplines samen rond een gemeenschappelijk doel: betere zorg en ondersteuning voor mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Verwacht vier diepgravende, praktijkgerichte lezingen waarin wetenschap, praktijkervaring en kritische reflectie elkaar ontmoeten.

Tijdens het laatste gedeelte van dit online symposium kan je een keuze maken tussen twee lezingen. Gelieve uiterlijk tegen 1 december via dit FORMULIER aan te geven welke van deze twee lezingen je graag wil volgen.
 

Programma

9u10 - Inleiding

9u15 tot 10u30 - LezingNAH in kaart: het belang van een neurowetenschappelijk kader voor de integrale innovatieve zorgaanpak van personen met een verworven hersenaandoening - Chrisophe Lafosse

NAH-zorg vraagt om een integrale aanpak via transmurale klinische zorgpaden. Deze lezing schetst een stand van zaken van recente innovaties in de zorg aan personen met NAH. Hiervoor hanteren we een integratief kader vanuit een neurowetenschappelijk standpunt, waarbij zowel bottom-up als top-down benaderingen besproken worden. De resultaten pleiten voor zorg met aandacht voor mensen met NAH waarbij transdisciplinaire integrale samenwerking primeert.

10u30 tot 10u45 - Pauze

10u45 tot 12u00 - Lezing: Aangepast communiceren bij personen met NAH: wat werkt (niet)? - Frank Paemeleire

Taal-, spraak- of cognitieve stoornissen komen heel vaak voor na een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hebben een grote impact op de communicatie. Goede communicatie is echter essentieel voor het welzijn van de persoon en voor een goede samenwerking met de zorgprofessionals. In deze lezing leggen we eerst uit wat afasie, dysartrie en cognitieve communicatiestoornissen precies zijn en hoe je deze stoornissen in de praktijk kunt herkennen.Vervolgens geven we per stoornis de evidencebased methodieken (zoals TBIconneCT en geschreven keuzeconversatie) die zorgverleners kunnen inzetten om de communicatie te ondersteunen. We bespreken ook expliciet wat meestal niet werkt (zoals complexe communicatie-apps bij ernstige afasie) en wat beter vermeden kan worden (zoals het stellen van testvragen aan personen met geheugenstoornissen). We werken met concrete casuïstiek en er is ruimte voor vragen uit de praktijk.

12u00 tot 12u45 - Middagpauze

12u45 tot 14u00 - Lezing: Medicatie bij NAH: zegen en vloek! - Dirk Liessens

Over het gebruik van medicatie bij mensen met NAH is er veel te zeggen. Vooreerst is medicatie bij NAH quasi altijd off-label. Wat wil dit zeggen en wat zijn de implicaties hiervan? Een aanleiding ook om evidencedbased medicine bij NAH in het algemeen even onder de loep te nemen. Vanuit een medisch psychiatrisch perspectief kan je bij NAH ziektebeelden herkennen zoals depressie, angst en psychose. Er is echter een probleem met de validiteit van deze diagnoses bij NAH. Zijn deze ziektebeelden dezelfde in etiologie, fysiopathologie en zelfs voorkomen? En zijn ze dus te behandelen met dezelfde medicatie die algemeen gebruikt wordt? En het wordt nog complexer wanneer we het terrein van de psychiatrische diagnostiek verbreden: zijn neuropsychologische deficits, gedragsveranderingen, emoties en verlieservaringen te behandelen met medicatie? Is dat zelfs aangewezen? Vertraagt dit de aanpassing niet? Wat zijn de neveneffecten en is de kosten/baten-analyse wel altijd positief? Of kan het een vorm van overdreven paternalisme zijn? Of zelfs autoritaire geneeskunde? En toch is medicatie in vele gevallen onvermijdelijk. Inpassen in een holistisch kader is absoluut noodzakelijk. De verschillende praktische aspecten worden bekeken: welke medicatie en hoe doseren? Hoe en wat monitoren? En wat met afbouw? Stof genoeg dus voor een boeiende lezing en discussie, abstract algemeen en casus-gebonden. Interactie en vragen zijn ten zeerste aanbevolen, ook - of misschien vooral - van niet-medisch geschoolden. Er circuleren namelijk ook veel mythes en fake news-berichten over medicatie. Wordt zeker boeiend!

14u00 tot 14u15 - Pauze

14u15 tot 15u30 - Keuze tussen de twee volgende lezingen:

Lezing: Het brein in balans: neuropsychologisch revalidatie met oog voor het hele individu - Wouter Lambrecht

Deze lezing gaat in op revalidatiemogelijkheden (en de wetenschappelijke evidentie ervoor) na neurologisch lijden. We doen dit vanuit een holistisch denkkader en lichten daarbij de neuropsychologische (bestaande uit cognitieve, emotionele en gedragsmatige) revalidatie-opties toe, die relevant zijn voor diverse disciplines. Want we komen tijdens de revalidatie allemaal in aanraking met cognitieve, maar ook gedragsmatige en emotionele gevolgen van het hersenletsel. Denk maar aan angst- en stemmingsstoornissen, verwerking, enz. We zoomen in op revalidatiemogelijkheden voor het individu, maar situeren ook mogelijkheden in groep. Verschillende opties (zoals functietraining) worden kritisch tegen het licht gehouden, zodat de deelnemer met een reeks tools onder de arm - maar ook met een kritische blik - de volgende dag de eigen klinische praktijk kan binnenstappen. 

Lezing - Een kind of jongere met een NAH: wie heeft wat wanneer nodig...? - Nathalie Haekens en Nele Raman

Het oplopen van een hersenletsel in de kindertijd kan een enorme impact hebben op het functioneren van het kind/de jongere en het ruimere gezin. Afhankelijk van de fase in de behandeling leggen we verschillende focussen: wat werkt wanneer, op welk moment in therapie, met wie ga je dan aan de slag, en hoe vertaal je dat naar het kind en het gezin? In deze lezing staan we stil bij de (holistische) behandeling van de neurocognitieve, gedragsmatige en emotionele gevolgen, met het oog op zo goed mogelijke re-integratie op school en in de maatschappij. Hierbij belichten we interventies gericht op het kind/de jongere met NAH en zijn hele omringende (gezins)systeem vanuit het kinderrevalidatiecentrum UZ Gent. We staan kritisch stil bij de evidentie van dit alles.
 

Sprekers

Christophe Lafosse, doctor in de psychologie met specialisatie in de klinische neuropsychologie. Als paramedisch en wetenschappelijk directeur en als klinisch neuropsycholoog verbonden aan het Revalidatieziekenhuis RevArte te Edegem. Als gastprofessor verbonden aan de KU Leuven (Faculteit Psychologie en Pedagogie), Vrije Universiteit Brussel (Faculteit Kinesitherapie en Revalidatiewetenschappen) en Thomas More Hogeschool te Antwerpen.

Frank Paemeleire, docent aan de opleiding Bachelor in de Logopedie van de Arteveldehogeschool in Gent. Werkt al 25 jaar als logopedist bij de dienst Logopedie van het AZ Maria Middelares in Gent. Is verder projectleider van de tweejarige postgraduaatopleiding Neurogene Communicatiestoornissen. Schrijft klinisch georiënteerde artikelen en handboeken en ontwikkelt test- en therapiemateriaal. In 2025 gaf Sig vzw het tweede deel van GLOBAMIX (Paemeleire & Moerkerke, 2025) uit, een werkboek met focus op ondersteunde communicatie bij personen met ernstige afasie.

Dirk Liessens, psychiater in CERENAH, het departement voor psycho-neurologische revalidatie van het UPC Sint-Kamillus Bierbeek. Behandelaar voor mensen met NAH, ziekte van Huntington en syndroom van Korsakoff. Verantwoordelijke arts voor de conventie van het Riziv voor de ziekte van Huntington. Verbonden aan het UZ Gasthuisberg voor de multidisciplinaire raadplegingen voor patiënten met NAH en de ziekte van Huntington.

Wouter Lambrecht, klinisch neuropsycholoog, Hersenletselpraktijk Gent

Nele Raman, psycholoog Kinderrevalidatiecentrum UZ Gent.

Nathalie Haekens, psycholoog Kinderrevalidatiecentrum UZ Gent.


Voor wie?

Zorgverleners die werken met personen met een NAH

Praktisch

Early bird-prijs tot en met 2 november 2025

  • Participanten: 141 euro
  • Niet-participanten: 171 euro

Prijs vanaf 3 november 2025

  • Participanten: 155 euro
  • Niet-participanten: 188 euro

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Je volgt dit online symposium via het platform Zoom. Je krijgt op 12/12 een e-mail met een link naar de online symposium samen met de nodige praktische informatie. Kreeg je op 12/12 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

DV.O 214110

KMO-portefeuille werd aangevraagd

 
Delen via social media
Register
CONTACTEER ONS