Symposium Aan de slag met schermgedrag: hoe help je kinderen naar digitale weerbaarheid?

Schermgedrag bij kinderen begrijpen én begeleiden
Theme
Geestelijke gezondheid
Type Symposium
Code 181
Date(s) 07/11/2025
Time 09:00h until 17:00h
Location Diocesaan Pastoraal Centrum Mechelen
Price € 174,00 - € 145,00 for participants
Registration deadline 07/10/2025
Duration 7,00h
Professional training
Register
Extra info

 

Ik vind deze opleiding interessant, maar schrijf me niet in omdat… ->

 

Tot 21 september geniet je van 10% early-bird korting, namelijk € 174 (participanten: € 145).
Vanaf 22 september bedraagt deelname aan het symposium € 192 (participanten: € 160). 

 

Inhoud

Schermen zijn niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Al van jonge leeftijd komen kinderen ermee in aanraking: tv kijken, spelletjes spelen, zien hoe mama/papa op de gsm bezig is, enz. Naarmate die jonge kinderen opgroeien komt er extra schermtijd bij: nu ook voor sociale interacties en schoolwerk. Iedereen ondervindt hier de uitdagingen in, zeker kinderen met ontwikkelingsstoornissen! Voor hen zijn de valkuilen vaak groter en dieper.

Tijdens dit symposium zoomen we in op het schermgebruik van kinderen (< 12 jaar) met (en zonder) ontwikkelingsstoornissen. In de voormiddag werpen Herm Kisjes en Lieve Swinnen in een plenaire lezing hun licht op het effect van schermgebruik. In de namiddag ontdek je via keuzesessies praktische handvatten hoe jij als zorgverlener deze kinderen kan ondersteunen naar gezond schermgebruik.
 

Programma

 9u00 – 9u10

 Welkomstwoord

 9u10 - 10u40  Opgroeien in een digitale wereld met schermen! – Herm Kisjes
Schermen zijn bij alle kinderen populair. Meer en meer wordt duidelijk dat er een keerzijde is aan al dat gemak/plezier. Wat zijn de gezondheidsproblemen in een digitale wereld? Maar ook, welke mogelijkheden schuilen er in de hedendaagse technologie?
 10u40 - 11u10  Koffiepauze
 11u10 - 12u40  Schermgebruik bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen – Lieve Swinnen
Voor kinderen met een ontwikkelingsstoornis biedt schermgebruik vaak nog een extra uitdaging. Impulsiviteit leidt tot ondoordachte reacties; sociale moeilijkheden lijken kleiner online. Wat is good practice?
 12u40 - 13u30  Middagpauze
 13u30 - 15u00  Keuzeblok 1 
 15u00 - 15u30  Koffiepauze
 15u30 - 17u00  Keuzeblok 2


In de namiddag zijn 2 blokken van 4 keuzesessies voorzien. Iedere keuzesessie zal twee keer doorgaan: de eerste keer van 13u30 tot 15u, en de tweede keer van 15u30 tot 17u. Je kan dus twee van onderstaande keuzesessies volgen. Na de zomervakantie ontvang je een link waarlangs je je voorkeursessies kan doorgeven. We houden hier in de mate van het mogelijke rekening mee.

  • Keuzesessie 1: Hoe kijk je met een positieve bril naar schermgebruik bij kinderen? – An Piessens
    Schermgebruik wordt vaak op een negatieve manier geassocieerd met opvoeden. Toch kan het bewust inzetten van schermen ook een meerwaarde betekenen. In deze keuzesessie zetten we je graag op weg naar een mindswitch.
     
  • Keuzesessie 2: Hoe begeleid je kinderen, ouders en opvoeders rond schermgebruik? – Herm Kisjes
    Tijdens deze keuzesessie gaan we dieper in op de rol van de opvoeder bij het begeleiden van kinderen in hun digitale leven. We bekijken hoe je ouders kunt ondersteunen in het stellen van grenzen, hoe je gesprekken kunt voeren over schermtijd en digitale gewoonten, en hoe je bewustwording kunt creëren over hun eigen schermgebruik en de impact daarvan op hun kinderen. Bijzondere aandacht gaat uit naar de verschillen in aanpak tussen jongere en oudere kinderen, en tussen kinderen met en zonder ontwikkelingsstoornissen. Hoe pas je je begeleiding aan? Welke signalen zijn belangrijk om op te letten? En hoe kun je als hulpverlener bijdragen aan een positieve digitale opvoedomgeving? We gaan aan de slag met praktijkvoorbeelden, reflectie-oefeningen en concrete handvatten om ouders en kinderen te ondersteunen in het ontwikkelen van gezond schermgedrag.
     
  • Keuzesessie 3: Hoe ondersteun je kinderen (en hun ouders) in het omgaan met sociale media en gamen? – Cedric Bertrand
    Deze keuzesessie focust op de aspecten van sociale media die we terugvinden in applicaties en games voor kinderen. We staan stil bij de bijbehorende effecten op de psychosociale ontwikkeling van het kind en de interactie met ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD en ASS. Als afsluiter krijg je concrete tips in het begeleiden van ouders en kinderen.
     
  • Keuzesessie 4: Hoe zorg je voor een veilige digitale omgeving? – Nancy Van Belleghem
    Child Focus zet zich in voor online veiligheid van alle jongeren, inclusief die met ontwikkelingsstoornissen. Deze sessie belicht STAR+, een online platform voor jongeren met een autismespectrumstoornis of verstandelijke beperking vanaf 10 jaar, dat thema's als veiligheid, kritische geest en online relaties behandelt. We tonen ook iRespect, een project dat mediawijsheid rond online privacy en veilig internetgebruik aanleert. Leer hoe je jongeren kunt ondersteunen en weerbaar maken in de digitale wereld. Samen bouwen we aan een veiligere online omgeving met de hulp van een vertrouwenspersonen 'MAX'.
     

Door wie?

Herm Kisjes is docent, onderzoeker bij het project Fitphone (www.fitphone), behandelaar bij GGZ Momentum en co-auteur van de boeken 'Socialbesitas', 'Internetverslaving' en 'Gamen en autisme'.

Dr. Lieve Swinnen is sinds 1991 kinderpsychiater. Ze werkt in haar privépraktijk De Hoeksteen, is consultent op scholen buitengewoon onderwijs en auteur (van oa. het boek “#Help! Mijn kind leeft online”). Ze is gepassioneerd door het kind in ontwikkeling: hoe – samen met ouders, leerkrachten, opvoeders - maximaal ondersteunen?

An Piessens is senior onderzoeker aan het onderzoekscentrum pedagogie in praktijk van de Karel de Grote Hogeschool. In deze rol vervult ze praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, waaronder projecten rond schermgebruik (schermpjes in de kinderopvang), kinderen in asielcentra (het opvangcentrum door kinderogen), diversiteit, (kinder)participatie, spijbelen en digitale media.

Cedric Bertrand is klinisch psycholoog. Hij is bijna 8 jaar werkzaam in CAR De Kade te Brugge, waar hij werkt met kinderen met ontwikkelingsproblemen, en hun ouders. Al sinds zijn kindertijd proefde hij met veel interesse van allerlei games en sociale media, waardoor hij zich in zijn functie de voorbije jaren met veel plezier in dit thema verdiepte.

Nancy Van Belleghem is project- en preventiemanager bij Child Focus, afdeling Preventie en Ontwikkeling. Ze ontwikkelt educatieve tools rond mediawijsheid, eSafety, (grensoverschrijdende) sexting en online gendergerelateerd geweld. Daarnaast geeft ze vorming over internetfenomenen zoals grooming, sextortion, privacy en seksuele uitbuiting, zowel online als offline. Met haar expertise ondersteunt ze professionals in scholen, sociale organisaties, politie, enz om jongeren veilig en bewust te leren navigeren in de digitale wereld.
 

Voor wie?

Alle geïnteresseerde zorgverleners en begeleiders, psychologen, (ortho)pedagogen, ... die de invloed van schermen op kinderen willen begrijpen, en hun willen begeleiden in gezonder schermgebruik. 
 

Over wie?

0 - 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie, lunch en koffiepauzes inbegrepen.

Dit symposium vindt plaats in het Diocesaan Pastoraal Centrum (DPC) Mechelen. Dit is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (12 minuten wandelen van station Mechelen Nekkerspoel / 18 minuten wandelen van station Mechelen). Wie met de wagen komt, raden we aan te parkeren in parking Zandpoortvest (€ 5/dag, 15 minuten wandelen).

KMO-portefeuille wordt aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Register
CONTACTEER ONS