Theme |
Geestelijke gezondheid
|
Type | Symposium |
Code | 185 |
Date(s) |
11/12/2025 |
Time |
09:30h until 16:00h |
Location |
Sig Gijzegem |
Price | € 172,00 - € 143,00 for participants |
Registration deadline | 11/11/2025 |
Duration | 5,00h |
De eerste levensjaren van een kind zijn van onschatbare waarde voor hun ontwikkeling én voor het welzijn van het hele gezin. In een maatschappij vol verwachtingen en veranderingen zoeken ouders en professionals steeds vaker naar houvast. Dit symposium brengt vernieuwende inzichten en inspiratie rond de mentale gezondheid van jonge kinderen en hun gezinnen. We verkennen hoe zorgverleners écht het verschil kunnen maken door versterkend, afgestemd en in partnerschap te werken. Een uitnodiging om stil te staan bij wat gezinnen vandaag de dag nodig hebben en hoe we hen daarin samen kunnen ondersteunen.
09:00 |
Onthaal |
09:30 |
Inleiding |
09:35 |
De eerste 1000 dagen: zegen of druk? Het ‘Pressured Parent Phenomenon' onder de loep - Katrijn Brenning |
10:50 |
Pauze |
11:10 |
Alles van waarde is weerloos… - Marijke Vandepitte |
12:25 |
Middagpauze |
13:10 |
Ondersteuning die voor (aanstaande) ouders werkt!? - Kristien Nys |
14:25 |
Pauze |
14:45 |
Samen voor, samen mét - Het ondersteunen van ouders van jonge kinderen met extra zorgnoden in volwaardig partnerschap van bij de start! - Ines Van Keer |
16:00 |
Einde |
De eerste 1000 dagen: zegen of druk? Het ‘Pressured Parent Phenomenon' onder de loep - Katrijn Brenning
De relevantie en het belang van het vroege ouderschap - meer bepaald de eerste 1000 dagen - krijgt vandaag de dag steeds meer aandacht. Maar wat doet dat sterk (jong) kindgericht beleid met ouders? Brengt dit effectief een meer adaptieve opvoeding met zich mee of voelen ouders zich hierdoor onder druk gezet?
Tijdens deze lezing staan we stil bij het belang van de eerste 1000 dagen, alsook de mogelijke druk die dit voor ouders kan betekenen. Er wordt in de huidige tijdgeest steeds vaker melding gemaakt van het ‘pressured parent phenomenon’, waarbij ouders een aanzienlijke druk ervaren in hun rol als ouder. Ze hebben het gevoel perfecte ouders te moeten zijn, 24/7 beschikbaar en verantwoordelijk voor het welzijn en succes van hun kinderen op alle gebieden van het leven. Recent onderzoek belicht hoe sociale (intensive parenting ideology), persoonlijke (ouderlijk perfectionisme) en kindgerelateerde (zelfregulatie) druk een invloed kan hebben op het perinataal mentaal welzijn (d.i. ouderlijk welzijn, vroege ouder-kindinteracties en ontwikkelingsuitkomsten van het jonge kind).
Alles van waarde is weerloos… - Marijke Vandepitte
Behandelingen moeten korter, goedkoper en efficiënter worden. Jonge kinderen kunnen niet wachten. Onderzoek naar prenatale invloeden, vooral de invloed van hoge niveaus van stress tijdens de zwangerschap, leiden tot het advies om al prenataal aan de slag te gaan. De eerste 1000 dagen staan centraal in de Parent Infant Mental Health-visie (PIMH). Aandacht hiervoor in de eerste- en tweedelijnszorg is noodzakelijk en er is nood aan professionele specialisatie.
Een PIMH specialist kan je niet definiëren vanuit een bepaalde discipline. Het is veel meer iemand met een kernovertuiging, met specifieke competenties en vaardigheden, die zich een relatiegerichte benadering van jonge kinderen en hun gezinnen eigengemaakt heeft en tegelijkertijd de baby of peuter beschouwt als een actieve deelnemer in het therapeutisch proces.
Tijdens deze lezing nemen we je mee in de wondere wereld van de allerkleinsten, want de baby’s van nu worden de volwassenen van morgen.
It is easier to build strong children than to repair broken men.' (Frederick Douglas)
Ondersteuning die voor (aanstaande) ouders werkt !? - Kristien Nys
Over verschillende decennia en regio’s heen kan het merendeel van de ouders de opvoeding goed aan. De opvoedingsbelasting is bovendien over een periode van vijf jaar afgenomen (Gezinsenquête, 2016-2021). Tegelijk is het aantal ouders met vragen en zorgen toegenomen. Dat het ouderschap en de opvoeding ouders vragen of zorgen kan oproepen, ligt voor de hand. Denk aan de transities en de ontwikkelingen die kinderen, ouders en de samenleving doormaken, denk aan specifieke zorg- en ondersteuningsnoden die zich in gezinnen kunnen voordoen.
Deze lezing werpt een licht op die vragen en zorgen. Weten ouders met die vragen en zorgen om te gaan? Wat brengt ouders al dan niet tot bij ondersteuning? En vooral: wat blijkt net voor (aanstaande) ouders ondersteunend te zijn? Antwoorden op deze vragen laten toe om een aantal ondersteuningshandvatten mee te geven om (nog) sterker op maat van gezinnen te werken. Dat alles brengt ons ontegensprekelijk bij antwoorden op de vragen: ‘Wie kan daarin een rol in opnemen?’ en ‘En wat na die eerste 1000 dagen?’
Samen voor, samen mét - Het ondersteunen van ouders van jonge kinderen met extra zorgnoden in volwaardig partnerschap van bij de start! - Ines Van Keer
Een krachtig partnerschap met ouders van jonge kinderen met een extra zorgnood kan al van bij de start een verschil maken. De eerste 1000 dagen vormen een cruciale periode, niet alleen voor de ontwikkeling van het kind, maar ook voor het versterken van ouders in hun rol. In deze lezing verkennen we hoe professionals ouders kunnen erkennen als gelijkwaardige partners, hoe ze kunnen aansluiten bij hun kennis, zorgen en krachten, en hoe deze samenwerking bijdraagt aan het welzijn van het hele gezin.
We illustreren dit met concrete voorbeelden en staan stil bij wat helpend is in het werken met gezinnen die geconfronteerd worden met onverwachte zorgen. Tegelijk benadrukken we dat de nood aan partnerschap niet eindigt na de eerste 1000 dagen: ook de eerste 10.000 dagen doen ertoe.
prof. dr. Katrijn Brenning (UGent en Groepspraktijk PIT-TIG)
Professor aan de vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie
Coördinator Groepspraktijk PIT-TIG
dr. Marijke Vandepitte
Marijke Vandepitte is een toegewijde en ervaren kinderpsychiater gevestigd in Brugge. Met haar passie voor kinderpsychiatrie en haar expertise op dit gebied biedt ze hoogwaardige zorg en ondersteuning aan kinderen, adolescenten en hun families die te maken hebben met psychische problemen.
dr. Kristien Nys (KU- Leuven en Odisee-hogeschool)
Kristien Nys is doctor in de pedagogische wetenschappen, onderzoekster en lector bij het kenniscentrum en de opleiding Gezinswetenschappen (Odisee-hogeschool)
dr. Ines van Keer (KU Leuven - Magentaproject)
Ines van Keer postdoctoraal onderzoeker, verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de KU Leuven. Daarnaast is ze coördinator van het Magentaproject.
Zorgprofessionals die actief zijn in de hulpverlening gericht op jonge kinderen
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
KMO-portefeuille werd aangevraagd