Themes |
Leerstoornis
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 110 |
Date(s) |
13/02/2024 |
Time |
09:00h until 16:00h |
Location | Online |
Price | € 122,00 - € 105,00 for participants |
Registration deadline | 12/02/2024 |
Duration | 6,00h |
The registraton deadline for this activity has passed.
Breuken / therapie / inzicht / materiaal
Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dat statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? Sinds enkele jaren werken we ook met breuken volgens een driestappenplan: eerst inzichtelijk werken, direct aansluitend dat inzicht consolideren in een speelse oefenfase (waar we gebruik kunnen maken van gloednieuw spelmateriaal) en vervolgens zo ver mogelijk evolueren naar automatisering. Om die te ondersteunen bekijken we ook hulpkaarten.
Voor het inzichtelijk werken is de keuze van materiaal belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? En hoe lang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze online studiedag uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden vereenvoudigen, gelijknamig maken en ordenen. Die leiden dan weer tot het optellen en aftrekken. Er is in de loop van de dag ook (beperkte) aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken.
In het laatste deel gaan we in op breukgerelateerde rekenitems zoals het omgaan met procenten, de link van breuken met kommagetallen en het omgaan met evenredigheden.
Hilde Heuninck
Logopedist
www.hildeheuninck.be
Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen.
Voor therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden bij het rekenen met breuken.
6 tot 12 jaar
Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen.
Uurregeling van de dag:
ZOOM
Je volgt deze online studiedag via het platform Zoom. Je krijgt op 12/02 een e-mail met een link naar de online studiedag en wat praktische informatie. Kreeg je op 12/02 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons info@sig-net.be.
Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.
The registraton deadline for this activity has passed.