Theme |
Cognitie en gedrag
|
Type | Studiedag |
Code | 057 |
Date(s) |
05/05/2023 |
Time |
09:30h until 16:30h |
Location |
Sig Gijzegem |
Price | € 117,00 - € 101,00 for participants |
Registration deadline | 01/05/2023 |
Duration | 6,00h |
Ontwikkelingsstimulerende interactie / executieve functies / jonge kinderen
Zelfregulering wordt erkend als een belangrijke factor van schoolrijpheid en van schoolsucces. Het gaat namelijk om een goede basishouding om te leren. Een goede zelfregulering veronderstelt een aantal verworven vaardigheden. Ze zijn voorwaarden, zonder dewelke zelfregulering niet lukt. De belangrijkste die we terugvinden in de literatuur zijn: werkgeheugen activeren, inhibitiecontrole, flexibiliteit en emotieregulatie.
De gevoelige leeftijd om de basis voor deze vaardigheden te leggen, ligt tussen 3 en 8 jaar. Steeds meer zien we echter dat ook oudere kinderen nog extra training nodig hebben. Want dat is het goede nieuws: zelfregulering kun je trainen!
Tijdens deze studiedag leren de deelnemers wat zelfregulering is, wat het belang ervan is, wordt er dieper ingegaan op het belang van het werkgeheugen, worden de risicogroepen in kaart gebracht, maar vooral leren we hoe zelfregulering kan worden getraind. Zelf oefenen is de basis van waaruit de theorie duidelijk wordt gemaakt.
Albert Janssens
CeSMOO
Vormingswerker - Onderwijzer in gewoon en buitengewoon onderwijs - Sinds 1992 vormingswerker in binnen- en buitenland - Trainer van Feuerstein (IVP), Haywood (Bright start), Greenberg (CEA) en Klein (MISC) - Auteur van verschillende boeken.
Voor iedereen die met jonge kinderen werkt: kleuterleidsters, therapeuten, zorgcoördinatoren, directies, beleidsondersteuners, …
3 - 12 jaar
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Op zoek naar meer achtergrondinformatie? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib.
Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.