Breuken zetten de rekenwereld op z'n kop

Theme
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 030
Date(s) 17/03/2023
Time 09:00h until 16:00h
Location Online
Price € 117,00 - € 101,00 for participants
Registration deadline 16/03/2023
Duration 6,00h
Professional training

The registraton deadline for this activity has passed.

Extra info

Trefwoorden

Breuken / therapie / inzicht / materiaal
 

Inhoud

Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dit statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? Sinds enkele jaren werken we ook met breuken volgens een driestappenplan: eerst inzichtelijk werken, direct aansluitend dit inzicht consolideren in een speelse oefenfase (waar we gebruik kunnen maken van gloednieuw spelmateriaal) en vervolgens zo ver mogelijk evolueren naar automatisering. Om deze te ondersteunen bekijken we ook hulpkaarten.

Voor het inzichtelijk werken is de keuze van materiaal belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? En hoelang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze online studiedag uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden vereenvoudigen, gelijknamig maken en ordenen. Deze leiden dan weer tot het optellen en aftrekken. Er is in de loop van de dag ook (beperkte) aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken.

In het laatste deel gaan we in op breukgerelateerde rekenitems zoals het omgaan met procenten, de link van breuken met kommagetallen en het omgaan met evenredigheden.
 

Door wie?

Hilde Heuninck 
Logopedist

www.hildeheuninck.be

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
 

Voor wie?

Voor therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden bij het rekenen met breuken
 

Over wie?

6 tot 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 16/03 en wat praktische informatie. Kreeg u op 16/03 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

The registraton deadline for this activity has passed.

CONTACTEER ONS