CO-OP benadering: kinderen worden een probleemoplosser voor dagelijkse activiteiten (voor leden Vlaams Ergotherapeutenverbond)

Code 063
Thema
(Psycho)motoriek
Type Workshop
Code 063
Wanneer 12/04/2017
13/04/2017
29/08/2017
Uur 09:00u tot 17:00u
09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 360,00 - € 360,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 07/04/2017
Aantal uren vorming 19,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Via deze pagina kan u inschrijven aan een vermindere prijs van € 360 als u lid bent van het Vlaams Ergotherapeutenverbond.
Geen lid? Schrijf u dan in via deze link.

 

Inhoud en werkvorm

Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) is in de jaren 1990 ontwikkeld door professor Helene Polatajko en profesor Angela Mandich toen bleek dat bestaande interventies voor kinderen met DCD onvoldoende bewijskracht hadden. Ondertussen blijkt deze interventie ook geschikt voor kinderen vanaf vijf jaar met ADHD, ASS, NAH, CP en leerproblemen.

Met CO-OP worden kinderen begeleid om dagelijkse activiteiten te leren of te verbeteren. Ze leren cognitieve strategieën verwerven om een probleemoplosser te worden en aan de slag te gaan wanneer ze problemen ervaren in andere contexten of bij andere/nieuwe activiteiten, bijvoorbeeld veters strikken, schrijven, fietsen, met mes en vork eten en rugzak klaar maken voor school.

Deze workshop bestaat uit een tweedaagse en een follow-up dag drie maanden later. Tijdens de tweedaagse gaan we in op cliëntgerichte doelbepaling en uitvoering van de dagelijkse activiteiten in de context observeren en analyseren met behulp van de DPA. Deelnemers leren hoe ze het kind actief kunnen stimuleren in het verwerven van cognitieve strategieën en in het leren/verbeteren van dagelijkse activiteiten. Het kind wordt begeleid om de geleerde activiteiten uit te voeren in andere contexten en om een probleemoplosser te worden voor andere uitdagingen. We sluiten de tweedaagse af met hoe we de therapie kunnen evalueren en hoe we ermee aan de slag kunnen gaan in de eigen praktijksituatie.

We werken op een gevarieerde en interactieve manier: presenteren van theorie, kinderen observeren op video en oefenen met elkaar.

Tijdens de follow-up dag werken we met de casuïstiek en vragen van deelnemers. Aan de hand van de ingestuurde bespreekpunten en video’s wordt de agenda en werkwijze van deze dag vastgesteld. Deze is zeker interactief en gevarieerd, zodat verdieping van de CO-OP benadering kan plaatsvinden.

Deze workshop wordt aangeboden volgens de richtlijnen van de international CO-OP academy.

Meer informatie: http://www.ot.utoronto.ca/coop/

 

Begeleiding

Rianne Jansens heeft jaren gewerkt als ergotherapeut met kinderen/jongeren van 0-20 jaar met diverse beperkingen. Momenteel geeft ze les aan de opleiding ergotherapie en werkt ze voor de onderzoeksgroep Technologie in de Zorg van de Zuyd Hogeschool in Heerlen (NL). Sinds 2006 is ze erkend CO-OP instructor. Ze is lid van de CO-OP Academy en houdt zich er bezig met het vertalen van onderzoeksresultaten naar de praktijk.

 

Doelgroep

De workshop is in de eerste plaats bedoeld voor ergotherapeuten werkzaam met kinderen/jongeren die problemen ervaren bij het uitvoeren van dagelijkse (motorische) activiteiten, maar is ook geschikt voor andere hulpverleners werkzaam met de doelgroep.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. Pro-Q-Kine.
Voor deze vorming kan u gebruik maken van de KMO portefeuille.
Maximum 15 deelnemers.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS