Breuken zetten de rekenwereld op z’n kop

Thema
Leerstoornis
Code 154
Wanneer 17/12/2021
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 104,00 - € 89,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 16/12/2021
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
INSCHRIJVEN PRINT
Extra info

Trefwoorden

Breuken / therapie / inzicht / materiaal
 

Inhoud

Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dit statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? Sinds enkele jaren werken we ook met breuken volgens een driestappenplan: eerst inzichtelijk werken, direct aansluitend dit inzicht consolideren in een speelse oefenfase (waar we gebruik kunnen maken van gloednieuw spelmateriaal) en vervolgens zo ver mogelijk evolueren naar automatisering. Om deze te ondersteunen bekijken we ook hulpkaarten.

Voor het inzichtelijk werken is de keuze van materiaal belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? En hoelang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze studiedag uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden vereenvoudigen, gelijknamig maken en ordenen. Deze leiden dan weer tot het optellen en aftrekken. Er is in de loop van de dag ook (beperkte) aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken.

In het laatste deel gaan we in op breukgerelateerde rekenitems zoals het omgaan met procenten, de link van breuken met kommagetallen en het omgaan met evenredigheden.
 

Door wie?

Hilde Heuninck 
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
 

Voor wie?

Voor therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden bij het rekenen met breuken.
 

Over wie?

6 tot 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 16/12 en wat praktische informatie. Kreeg u op 16/12 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Delen

INSCHRIJVEN
CONTACTEER ONS