CO-OP benadering: een probleemoplosser worden voor dagelijkse activiteiten

Code 148
Thema
(Psycho)motoriek
Code 148
Wanneer 15/10/2018
16/10/2018
14/05/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 450,00 - € 360,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 12/10/2018
Aantal uren vorming 18,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken

PRINT
Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

CO-OP / interventie / dagelijkse activiteiten uitvoeren / (motorisch) leren stimuleren

 

Inhoud

Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) is een cliëntgerichte interventie gebaseerd op (motorische) leer- en gedragstheorieën, geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. De CO-OP ApproachTM is uit diverse onderzoeken effectief gebleken voor kinderen/jongeren met diverse diagnoses, en eveneens voor volwassenen met NAH.

Ondertussen blijkt deze interventie goede bewijskracht te hebben voor kinderen met DCD, ADHD, ASS, NAH, CP en leerproblemen en voor volwassenen met CVA en NAH. De cliënten hebben voldoende communicatie en cognitieve vaardigheden nodig en ervaren problemen bij dagelijkse handelen zoals bijvoorbeeld veters strikken, schrijven, fietsen, rugzak klaar maken voor school, handvaardigheid, stropdas knopen, met mes en vork eten en sporten.

Deze workshop bestaat uit een twee aaneengesloten dagen en een derde dag drie maanden later. Tijdens de tweedaagse gaan we in op cliëntgerichte doelbepaling, de uitvoering van de dagelijkse activiteiten in de context observeren en analyseren met behulp van de DPA. Deelnemers leren hoe ze de cliënt actief kunnen stimuleren in het verwerven van cognitieve strategieën, gebruik maken van de guided discovery. Deelnemers leren hoe ze generalisatie en transfer kunnen bevorderen. De onderliggende theorieën en de beschikbare bewijskracht voor diverse cliëntengroepen worden gepresenteerd zodat de deelnemer de nieuwe therapeutische vaardigheden kan onderbouwen. We sluiten de tweedaagse af met het evalueren van de interventie en suggesties om ermee aan de slag te gaan met de eigen cliëntengroep. Na deze tweedaagse wordt verwacht dat elke deelnemer aan de slag gaat met een cliënt uit zijn/haar praktijksituatie met doelbepaling, interventie en evaluatie volgens de CO-OP benadering om deze op de derde  dag te presenteren.

Tijdens deze derde dag werken we met de casuïstiek en vragen van deelnemers. Aan de hand van de ingestuurde bespreekpunten en video’s worden enkele kernelementen van de CO-OP benadering opnieuw besproken en geoefend. Deze dag is interactief en gevarieerd zodat deelnemers feedback ontvangen op het toepassen van CO-OP in de praktijk en verdieping van de CO-OP benadering kan plaatsvinden.

We werken op een gevarieerde en interactieve manier: presenteren van theorie, praktische ervaringsopdrachten, observeren met behulp van video’s, oefenen met elkaar. De oefeningen en video’s zijn vooral gericht op kinderen.

Deze workshop wordt aangeboden volgens de richtlijnen van de internationale CO-OP academy. Meer informatie: http://co-opacademy.ca/
 

Door wie?

Rianne Jansens
Onderzoeksgroep Ondersteunende Technologie in de Zorg
Zuyd Hogeschool in Heerlen (NL)

Ergotherapeut en docent

Rianne heeft jaren gewerkt als ergotherapeut met kinderen/jongeren van 0-20 jaar met diverse beperkingen. Sinds 2006 is ze erkend CO-OP instructor. Ze is lid van de internationale CO-OP Academy, en houdt zich bezig met het vertalen van onderzoeksresultaten en nieuwe inzichten naar de praktijk en naar het updaten van de CO-OP workshop.
 

Voor wie?

In de eerste plaats voor ergotherapeuten (maar ook voor andere hulpverleners) werkzaam met cliënten die problemen ervaren bij het uitvoeren van dagelijkse (motorische) activiteiten ten gevolge van DCD, ADHD, ASS, NAH, CP en leerproblemen.
 

Over wie?

6 - 18+ jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
 

Delen

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken

CONTACTEER ONS