Praktijkdag autisme - het kind centraal

Thema
Autisme (ASS)
Type Praktijkdag
Code 031
Wanneer 17/05/2022
Uur 09:15u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 150,00 - € 120,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 11/05/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

PRINT
Extra info

Als u zich nog wenst in te schrijven voor de praktijkdag, mag u zich registreren op de reservelijst of contact opnemen met Jade Van Ransbeeck (jade.van.ransbeeck @sig-net.be - tel. 053 38 28 09). Een medewerker van Sig neemt dan de tijd om samen te bekijken in welke sessies er nog vrije plaatsen zijn om aan te sluiten. 

 

Inhoud

Wanneer een kind met autisme (6-12 jaar) in begeleiding komt, wordt al van bij de intake alles in het werk gesteld om het optimaal te ondersteunen. Een multidisciplinair team buigt zich samen met het netwerk over de doelbepaling en het behandelplan. Therapeuten, kinderen en ouders werken hard om samen de vaardigheden van het kind te versterken en al het aanwezige groeipotentieel te benutten. Maar hoe ervaren kinderen met autisme dit? Wat willen ze zelf uit de therapie halen?

Tijdens deze praktijkdag staat het perspectief van kinderen in begeleiding centraal. We onderzoeken samen hoe we hun stem kunnen laten weerklinken in de therapie.

Peter Vermeulen, werkzaam in sterkmakers in autisme en Autism in Context, bijt de spits af met een plenaire lezing. Welke labels gebruiken we om autisme te beschrijven en wat zeggen deze labels over hoe we naar autisme kijken? Wat zijn de doelen van onze interventies en wat doet dit met een persoon? Hij verzoekt therapeuten om blijvend aandacht te hebben voor het welbevinden van kinderen. Je kan jezelf namelijk pas ontwikkelen op het moment dat je je goed voelt.

Vinden we in de begeleiding voldoende ruimte om rekening te houden met de wensen van het kind? De gastsprekers bieden invalshoeken die inspireren en helpen bij het op maat werken van lagereschoolkinderen in de therapie.

Elke deelnemer kiest uit het onderstaande aanbod drie keuzeworkshops (WS):

  • WS 1: Vrije tijd en participatie - Reva is meer dan individuele therapie
    Nele Van Den Eynde en Zoë Christiaens 

Kinderen met autisme willen ook kunnen participeren in de vrije tijd. Uit een bevraging bij ouders blijkt dat dit niet altijd evident is voor hun kind. Vrije tijd buitenhuis kent vele valkuilen.

Tijdens deze workshop nemen we je mee wat een CAR als meerwaarde kan betekenen voor de ouders en het kind in de vrije tijd. Waar mag je je aan verwachten? Concrete praktijkvoorbeelden zoals vrijetijdsinitiaties, kamp- en daguitstappen, enz. die inspiratie kunnen bieden om hier effectief mee aan de slag te gaan in het centrum. Deze workshop is bedoeld voor alle therapeuten die wel al eens 'buiten de lijnen durven te kleuren'.

  • WS 2: Motorisch leren - aansluiting vinden bij de leerstijl en de vraag van het kind
    Wouter Carton

Een kind dat zich goed voelt in therapie en gemotiveerd is, zal ook gemakkelijker vaardigheden aanleren. Rekening houden met de vragen én de leerstijl van het kind in combinatie met het blijvend zoeken hoe je de school- en thuiscontext mee kunt inschakelen, kan leiden tot een succesvol verhaal. Tijdens deze workshop gaan we aan de hand van een concrete casus dieper in op deze aspecten.

  • WS 3: Executieve functies - meer dan alleen training
    Mieke Cuyle

De executieve functietheorie is een van de belangrijkste cognitieve verklaringstheorieën voor autisme. Het uitvallen van executieve vaardigheden zorgt ervoor dat kinderen problemen ervaren in de klas. Vaak komt dan te vraag om deze vaardigheden te trainen in individuele begeleiding. Gezien de transferproblemen is het een uitdaging om via deze training tot verandering in de klas te komen. En hoe ervaart een kind de verwachtingen die gepaard gaan met dit moeten leren van vaardigheden die net door hun beperking zo moeilijk te trainen zijn?

In deze workshop kijken we naar de functionaliteit en zinvolheid van training voor het kind. Hoe kunnen we het kind motiveren? Wat vindt het kind belangrijk? En wanneer leggen we het accent op training en wanneer op ondersteuning?

  • WS 4: Psychotherapie - navigeren op verschillende pistes
    Joke Honoré

Hoe plaatsen we kinderen met autisme in de psychotherapie centraal? Met welke bril kijken we naar de hulpvraag en hoe stemmen we die van de ouders af op die van het kind zelf? En heeft elk kind met een diagnose wel psychotherapie nodig?

Tijdens deze workshop kijken we op verschillende manieren naar concrete hulpvragen. We duiden de verschillen in vraag en begeleiding en gaan op zoek naar de grootste gemene deler om de psychotherapie richting te geven. Deze workshop behandelt al deze vragen en invalshoeken en laat voldoende ruimte voor vragen en interactie.

  • WS 5: Psycho-educatie - van 'Ik ben Speciaal' naar 'H.A.P.P.Y'
    Peter Vermeulen

Bijna 25 jaar geleden ontstond psycho-educatie als interventie in autisme. De allereerste autismespecifieke psycho-educatie werkmap (en dat woord mag je letterlijk nemen) kwam op de markt met als titel: “Ik ben speciaal”. Tijdens deze workshop bekijken we wat we geleerd hebben uit 25 jaar psycho-educatie bij kinderen met autisme. Autisme is niet veranderd, maar de tijden wel. Een onderbouwde maar redelijk schoolse uitleg over ‘wat is autisme en waar zit dat bij mij’ heeft anno 2022 plaats gemaakt voor een meer dynamische psycho-educatie, waarbij de nadruk op welbevinden komt te liggen en het autisme in context geplaatst wordt.
 

Inschrijvingsprocedure

  1. Schrijf in voor deze praktijkdag (code 031), je ontvangt een bevestiging en een factuur per e-mail. 
     
  2. Eind april sturen we een e-mail met een link naar een Google form. Daarin moet je drie keuzes maken uit de vijf workshops (WS).
     
  3. Je voorkeuren worden dan verwerkt. Mochten zich hier onduidelijkheden voordoen, dan neemt een Sig-medewerker contact met u op.
     

Sprekers

Dr. Peter Vermeulen
Klinisch orthopedagoog, sterkmakers in autisme – Autism in Context

Peter begon zijn autismeloopbaan 35 jaar geleden bij de Vlaamse Vereniging Autisme, als diagnosticus-thuisbegeleider. Hij heeft van in het begin geprobeerd om wetenschappelijke inzichten te vertalen naar praktische handvatten om autisme beter te begrijpen en er deskundig en vriendelijk mee om te gaan. Hij doet dit met artikels, boeken, trainingen en lezingen. Zijn boeken zijn vertaald in meer dan tien talen en Peter geeft lezingen over de hele wereld. In 2019 ontving hij de Passwerk Lifetime Achievement Award voor zijn jarenlange inzet voor autisme.
 

Nele Van Den Eynde en Zoë Christiaens
Ergotherapeuten CAR De Hert, Aalst

Zoë Christiaens is enkele jaren werkzaam in CAR De Hert te Aalst als ergotherapeut en daarnaast ook zorgcoördinator in het lager onderwijs. Nele Van den Eynde werkt als ergotherapeut en coördinator in CAR De Hert te Aalst.
 

Wouter Carton 
Kinesitherapeut en afdelingshoofd CAR Ter Kouter, Deinze

Wouter is actief betrokken bij de diagnostiek en therapie van kinderen met autisme. Hij was ook werkzaam in het COS Gent en RCA UZ Gent, waar hij tevens ervaring opgebouwd heeft in de diagnostiek van kleuters en lagereschoolkinderen met autisme.
 

Mieke Cuyle
Klinisch psycholoog, psychotherapeut (oplossingsgerichte therapie aan het Korzysbki-instituut Brugge)

Mieke is Trajectbegeleidster Zorg  bij kinderen en jongeren met autisme bij vzw De Kade - Begeleidingscentrum Spermalie in Brugge. Ze is tevens auteur van het boek 'Executieve vaardigheden van kinderen met autismespectrumstoornissen'. 
 

Joke Honoré 
Klinisch psycholoog privépraktijk Gent, praktijklector aan de UGent

Joke was gedurende tien jaar werkzaam als coördinator en diensthoofd van de dienst autismespectrumstoornissen in de sector van de ambulante revalidatie. Momenteel heeft ze een zelfstandige praktijk in Gent.
 

Voor wie

Therapeuten die werken met kinderen met autisme (6-12 jaar). 
 

Praktisch

Deelnemersmap en catering zijn inbegrepen.

 

Sig-bib

Ontdek ons aanbod over autisme.

 

Delen

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS