Zeven denkstappen om een probleem op te lossen: kennismaken met de cognitieve vaardigheden die kinderen aangeleerd moeten krijgen

Code 129
Thema
Algemeen
Type Studiedag
Code 129
Wanneer 11/10/2018
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 08/10/2018
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Cognitieve vaardigheden / executieve functies / Feuerstein
 

Inhoud

Sinds de vakoverschrijdende eindtermen ‘leren leren’ in de school van kracht werden, hebben de begrippen vaardigheden en competenties meer en meer ingang gevonden in het taalgebruik van de professionals die met kinderen en jongeren werken. Toch merkt men vanuit allerlei doorlichtingen en studies dat het trainen van cognitieve vaardigheden in de praktijk nog heel moeilijk gerealiseerd wordt.

De laatste jaren is er nog een nieuwe term aan de oppervlakte gekomen: ‘executieve functies’. Voor leerkrachten en therapeuten die niet vertrouwd zijn met de materie, wordt het onoverzichtelijk: executieve functies, cognitieve vaardigheden, cognitieve functies … what’s in a name? Deze studiedag wil hierin wat duidelijkheid scheppen.

Daarnaast maken de deelnemers kennis met de cognitieve functies die mensen moeten verwerven. Feuerstein is de basis, maar heel wat mensen hebben in zijn voetspoor eigen materiaal en inzichten toegevoegd. Tijdens deze studiedag wordt vertrokken vanuit oefeningen, zowel op het niveau van de deelnemer als oefeningen voor kinderen en jongeren. De theorie ‘7 denkstappen om een probleem op te lossen’ zorgt ervoor dat er ook een lijn in komt, zodat de deelnemer inzicht krijgt in waar te beginnen en op welke manier op te bouwen.

 

Door wie?

Albert Janssens
CeSMOO bvba
Vormingswerker en video-coach

Onderwijzer in gewoon en buitengewoon onderwijs
Sinds 1992 vormingswerker in binnen- en buitenland
Auteur van verschillende boeken
Onderzoekt onderwijs en kansarmoede sinds 2011
 

Voor wie?

Iedereen die ‘lerend’ werkt met kinderen en jongeren: leerkrachten (vanaf de kleuterschool!), therapeuten, maar ook huiswerkbegeleid(st)ers en opvoed(st)ers

Over wie?

6 - 18 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS