Verantwoord begeleiden van kinderen met leesproblemen of dyslexie

Code 015
Thema
Algemeen
Type Studiedag vakantie
Code 015
Wanneer 06/03/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 25/02/2019
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Leesproblemen / dyslexie / begeleiding
 

Inhoud

Tijdens deze studiedag staat de logopedische begeleiding centraal. De corebusiness van de logopedist(e) is (onder andere) de uitvoering van de behandeling en het toepassen van de juiste methodieken. We stellen een lijst met kenmerken voor, waaraan een goede begeleidingssessie voor kinderen en jongeren met leesproblemen of dyslexie moet voldoen.

In die lijst staan een aantal kernwoorden centraal: procesgerichtheid, cognitieve benadering en totaalaanpak. Bij dat laatste gaat het niet alleen over het rekening houden met de persoonlijkheid van het kind/de jongere, maar ook over het kiezen van de juiste begeleidings-technieken die aansluiten bij de verzamelde diagnosegegevens. Daarnaast komt ook de opbouw van een begeleidingssessie aan de orde. Zo’n sessie bestaat voor de helft uit trainen en oefenen, de andere helft betreft de toepassing ervan. Met andere woorden: hoe wordt de theorie praktisch uitgevoerd?

Deze studiedag handelt vooral over begeleiding bij leesproblemen of dyslexie, maar we zullen ook aandacht besteden aan de nieuwste ontwikkeling: redzaamheidslezen. Dit is een format waarbij de nadruk ligt op nauwkeurig lezen en niet op het ‘racelezen’. Na afloop van de studiedag zal een samenvatting van de inhoud van de studiedag beschikbaar zijn op  www.pravoo.com.

 

Door wie?

Drs. Luc Koning
Pravoo-instituut Nederland

Orthopedagoog en gastdocent

Luc houdt zich bezig met kinderen met leer- en gedragsproblemen in de leeftijd van 0-12 jaar. Hij onderzoekt kinderen, ontwikkelt volgsystemen en hulpverleningsmiddelen. Daarnaast verzorgt hij opleidingen en is hij beheerder van de gedragsorthotheek en twee kindvolgsystemen. Hij is projectleider van het redzaamheidsproject en publiceert regelmatig over deze onderwerpen.
 

Voor wie?

Logopedisten en andere hulpverleners die kinderen met leesproblemen of dyslexie begeleiden in de leeftijd tot 12 jaar.
 

Over wie?

6-12 jaar.
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen


 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS