Thema |
Algemeen
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 015 |
Wanneer |
06/03/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 25/02/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Leesproblemen / dyslexie / begeleiding
Tijdens deze studiedag staat de logopedische begeleiding centraal. De corebusiness van de logopedist(e) is (onder andere) de uitvoering van de behandeling en het toepassen van de juiste methodieken. We stellen een lijst met kenmerken voor, waaraan een goede begeleidingssessie voor kinderen en jongeren met leesproblemen of dyslexie moet voldoen.
In die lijst staan een aantal kernwoorden centraal: procesgerichtheid, cognitieve benadering en totaalaanpak. Bij dat laatste gaat het niet alleen over het rekening houden met de persoonlijkheid van het kind/de jongere, maar ook over het kiezen van de juiste begeleidings-technieken die aansluiten bij de verzamelde diagnosegegevens. Daarnaast komt ook de opbouw van een begeleidingssessie aan de orde. Zo’n sessie bestaat voor de helft uit trainen en oefenen, de andere helft betreft de toepassing ervan. Met andere woorden: hoe wordt de theorie praktisch uitgevoerd?
Deze studiedag handelt vooral over begeleiding bij leesproblemen of dyslexie, maar we zullen ook aandacht besteden aan de nieuwste ontwikkeling: redzaamheidslezen. Dit is een format waarbij de nadruk ligt op nauwkeurig lezen en niet op het ‘racelezen’. Na afloop van de studiedag zal een samenvatting van de inhoud van de studiedag beschikbaar zijn op www.pravoo.com.
Drs. Luc Koning
Pravoo-instituut Nederland
Orthopedagoog en gastdocent
Luc houdt zich bezig met kinderen met leer- en gedragsproblemen in de leeftijd van 0-12 jaar. Hij onderzoekt kinderen, ontwikkelt volgsystemen en hulpverleningsmiddelen. Daarnaast verzorgt hij opleidingen en is hij beheerder van de gedragsorthotheek en twee kindvolgsystemen. Hij is projectleider van het redzaamheidsproject en publiceert regelmatig over deze onderwerpen.
Logopedisten en andere hulpverleners die kinderen met leesproblemen of dyslexie begeleiden in de leeftijd tot 12 jaar.
6-12 jaar.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.