Thema |
Spraak en taal
|
Type | |
Code | 117 |
Wanneer |
09/07/2020 10/07/2020 23/10/2020 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 372,00 - € 298,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 02/07/2020 |
Aantal uren vorming | 18,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Broddelen / broddel-stotteren / stotter-broddelen / diagnostiek / behandelplan en -doelen / therapieprincipes
"My friend, you have been chosen to be the clinician for a cluttering client.
The experience should both be challenging and character building (C. Van Riper)."
Kenneth O. St. Louis (2013) spreekt van een ‘syndroom’ wanneer hij het over broddelen heeft. We vinden essentiële kenmerken, facultatieve kenmerken en bijkomende kenmerken van broddelen als we literatuur bestuderen. Deze workshop vertrekt vanuit een theoretisch, doch praktisch denkkader over broddelen. We vergelijken broddelen met stotteren. Wat overlappende kenmerken tussen broddelen en stotteren betreft, spreken we van een continuïteitstheorie.
De theoretische inzichten worden toegepast op een denkkader voor diagnostiek. Onderzoeks- taken worden in detail geconcretiseerd aan de hand van 2 modelcasussen (een lager schoolkind en een jong volwassene). De deelnemers brengen een eigen cliënt in als uitgangspunt, waarbij het (differentiaal) onderzoek nadien ook uitgevoerd zal worden. Het ICF wordt als leidraad gebruikt. Op basis daarvan wordt het behandelplan concreet opgesteld.
Vanuit de resultaten van het onderzoek worden accenten voor de behandeling afgeleid en worden behandeldoelen geselecteerd. De behandeldoelen worden ook gelinkt aan de recente wetenschappelijke evidentie. We werken enkele therapiesessies concreet uit met de focus op lagere schoolkinderen en op volwassenen. Deelnemers passen deze inzichten vervolgens toe op hun eigen casus.
Na de tweedaagse in juli is er een terugkomdag op vrijdag 23 oktober 2020. Op deze terugkomdag worden probleemoplossende werkvormen ingezet.
Veerle Waelkens
Arteveldehogeschool, ECSF en privépraktijk
Logopedist en stottertherapeut
Veerle heeft een praktijk voor stotteren/broddelen en spreekangst sinds 2005, ze is lector aan de Opleiding Logopedie van de Arteveldehogeschool (Gent) en ECSF (European Clinical Specialization Fluency). Haar ‘roots’ liggen in de revalidatiesector, waar ze 17 jaar werkzaam was.
Voor stottertherapeuten - logopedisten die personen met broddelen of broddel-stotteren behandelen.
3 tot 65+ jaar
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.