Thema |
|
Type | Studiedag |
Code | 046 |
Wanneer |
21/03/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 19/03/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
(Super)diversiteit / hulpverlening / interculturele competenties
Onze samenleving wordt superdivers, het snelst in de steden. Al wie op de eerste lijn werkt in hulpverlening, gezondheidszorg of onderwijs, ervaart dat iedere dag. Toch blijven we worstelen met die diversiteit en de meertaligheid in de zorg, en met cultuurverschillen. Tijdens deze studiedag en in het boek ‘Superdiversiteit’ geven we taal aan en inzicht in die verandering. Vertrekpunt is de razendsnelle demografische verandering. Twee op drie kinderen in Antwerpen, Brussel en Gent vandaag hebben een migratie-achtergrond. Interculturele competenties worden in de 21ste eeuw dan ook even belangrijk als de eigenlijke zorg- of medische kennis van professionals.
Interculturalisering en divers-sensitief betekent oog hebben voor de diversiteit in de diversiteit. Divers-sensitief werken betekent: weten dat in de meeste gevallen culturele of religieuze verschillen er niet toe doen, maar ook: aanvoelen wanneer aandacht voor die culturele en religieuze verschillen wél relevant is om goede zorg te bieden, en hoe er dan respectvol mee om te gaan.
Prof. dr. Dirk Geldof
Universiteit Antwerpen
Socioloog en onderzoeker
hoofddocent aan de Faculteit Ontwerpwetenschappen (Universteit Antwerpen) en docent aan de opleiding Gezinswetenschappen (Odisee) en Sociaal Werk (Karel de Grote Hogeschool); schreef de bestseller ‘Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert’ (Acco, 9de herziene druk, 2019) en is co-auteur van ‘Transmigratie. Hulp verlenen in een wereld van superdiversiteit’ (Acco, 2015)
Professionele hulpverleners uit de sociale, welzijns- en onderwijssector.
Alle leeftijden
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Executieve functies / neuropsychologie / behandeling
Tijdens het werken met kinderen en jongeren met een neurologische problematiek worden we zeer regelmatig geconfronteerd met neuropsychologische problemen die een significante impact hebben op het dagelijks functioneren.
Tijdens deze studiedag geven we een theoretisch overzicht van een aantal cognitieve stoornissen (aandacht, geheugen en executieve functies). Na het aanbieden van het noodzakelijke theoretische kader bouwen we hierop verder om een overzicht van omgangstips en behandelingsmogelijkheden aan te reiken.
Aan het einde van de dag zou elke deelnemer over een degelijke theoretische basis moeten beschikken om met de aangereikte behandelingsmogelijkheden in de praktijk aan de slag te gaan.
De inhoud van deze studiedag is ook relevant voor kinderen met een gewone ontwikkeling.
Dr. Fabienne De Boeck
Werkt als jeugdarts bij MFC Ten Dries in Landegem. Daarnaast is ze verbonden aan de Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging Jeugdgezondheidszorg in Leuven, waar ze werkt aan een doctoraat over executieve functies bij kinderen met spastische cerebrale parese.
Wouter Lambrecht
Werkt als klinisch neuropsycholoog in de Hersenletselpraktijk en het Centrum voor Neuropsychologie in Gent. Hij is coauteur van het boek ‘Breinzicht: Toegepaste neuropsychologie bij niet-aangeboren hersenletsel’ en het NAH-interventiepakket ‘Kop op!’.
Paramedici, verpleegkundigen, opvoedkundigen, psychologen en artsen werkzaam bij kinderen en jongeren met een neurologische problematiek
6 - 18 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen vzw
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.