Rekenzwakke kinderen leren omgaan met kommagetallen

2019/152
Thema
Leerstoornis
Type Studiedag vakantie
Code 152
Wanneer 29/10/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 21/10/2019
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Rekenmoeilijkheden / kommagetallen / rekentherapie
 

Inhoud

Veel kinderen struikelen over de werkelijkheid van kommagetallen, maar voor rekenzwakke kinderen is dit niet hun eerste valpartij. Zij hebben er meestal al een massa extra oefenuren, veel taakklasmomenten en therapie opzitten. En toch moeten ook zij aan de slag met deze rekenmaterie. Maatgetallen, ons muntsysteem en de overstap naar het gevorderd rekenen vragen inzicht in het werken met kommagetallen.

Tijdens deze studiedag bekijken we concreet hoe je rekenzwakke kinderen vanaf 9 jaar kunt begeleiden in het verwerven van dit inzicht. Wat vertelt ‘de komma’ ons? Hoe kan je vatten dat de plaats van een cijfer binnen het getal zijn waarde bepaalt? We staan eerst stil bij het lezen, schrijven en visualiseren van kommagetallen om nadien de vier hoofdbewerkingen door te nemen. Voor iedere stap die we zetten, krijgt de deelnemer voorbeelden van speelse inoefenvormen.
 

Door wie?

Hilde Heuninck


Logopedist

Al meer dan 25 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
 

Voor wie?

Voor therapeuten en zorgleerkrachten die in hun praktijk of werkomgeving kinderen met rekenmoeilijkheden begeleiden.
 

Over wie?

6 - 18 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS