Leesplezier en leesvaardigheid bij kinderen verhogen: een effectieve aanpak

Code 094
Thema
Leerstoornis
Type
Code 094
Wanneer 01/07/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 156,00 - € 125,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 27/06/2019
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Lezen / motiveren / eigentijds leesmateriaal / ouderbegeleiding
 

Inhoud

Kinderen die veel lezen, hebben een grotere woordenschat, leren meer over de wereld én presteren beter in andere schoolvakken. Dat toont onderzoek aan. Daarom is het van groot belang dat kinderen lezen. Lezen helpt hen creatief zijn, problemen oplossen, samenwerken en kritisch denken. Kortom, een goed boek is onmisbaar voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Maar hoe zorg je ervoor dat kinderen willen lezen?

Tijdens deze workshop krijg je bruikbare tips over het aanmoedigen van lezen bij kinderen, zowel stil als hardop. Je krijgt praktijktips om vrij lezen en remediërend lezen met leeszwakke kinderen te ondersteunen. Verder zal je leesmotiverende werkvormen en eigentijds leesmateriaal ontdekken. We bespreken ten slotte hoe betrokken ouders hun kind efficiënt kunnen ondersteunen tijdens het aanvankelijk en voortgezet leesproces.

Slechts een kwartiertje lezen per dag verbetert de woordenschat van kinderen enorm. Daarom zal je tijdens deze workshop kennismaken met ‘Kwartiermakers’, een leesproject in scholen waarbij alle klassen aangezet worden om elke dag vijftien minuten te lezen.


Door wie?

Daniëlle Daniels

Ze heeft een rijke ervaring als onderwijzeres, boekenjuf, remedial teacher, procesbegeleider van kinderen en adolescenten met leesproblemen. Ze bouwde heel wat expertise op om kinderen, leerkrachten, studenten, ouders en onthaalgezinnen te stimuleren tot voorlezen en lezen. De laatste jaren geeft ze vooral vorming. Ze zetelde ook jaren in de jury van de ‘Beste Boekenjuf/Boekenmeester’ en geeft advies aan kinderboeken-uitgeverijen. Tot slot is ze de inhoudelijke bezieler van het leesproject ‘Kwartiermakers’.


Voor wie?

Voor logopedisten die werken met kinderen van 6 tot 14 jaar.
 

Over wie?

6 - 14 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Minimum 14, maximum 25 deelnemers

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS