Intelligentie in nieuwe banen: de WISC-V, de CoVaT-CHC, e.a.

Code 2020/135
Thema
Cognitie en gedrag
Type Studiedag vakantie
Code 135
Wanneer 26/02/2020
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 19/02/2020
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

 

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Intelligentie / IQ-onderzoek / Covat-CHC / WISC-V / SON-R
 

Inhoud

Enkele jaren geleden heeft het intelligentieonderzoek in Vlaanderen een metamorfose ondergaan. In het schoolpsychologisch werkveld is sinds 2015 de CoVaT-CHC Basisversie, een cognitieve vaardigheidstest gebaseerd op het CHC-model van intelligentie, dé standaard bij IQ-onderzoek in de klas. Begin 2018 volgde de WISC-V-NL, nu breed inzetbaar ook buiten de schoolcontext en eindelijk een grote stap voorwaarts richting handelingsgerichte diagnostiek.

Vragen zijn o.a.: 

- Wat zijn de kwaliteiten van de WISC-V?
- Hoe sterk is het CHC-gehalte?
- Wat zijn de verschillen met de WISC-III?
- Ik krijg een ander resultaat op de WISC-V in vergelijking met een eerder onderzoek met de WISC-III (CHC)/WPPSI-III (CHC), hoe komt dat?
- Is de NVI-index hetzelfde als het PIQ?
- Kan een Index, bv. NVI of AVI het TIQ vervangen?
- Hoe komt het dat het TIQ lager is dan de Indexen?
- Welke intelligentietest afnemen: de WISC-V of de CoVaT-CHC basisversie?
- Hoe betrouwbaar is het onderzoek bij laagbegaafden?Zijn de Leeftijdsequivalenten stabiel genoeg om deze ook in verslagen te vermelden of te interpreteren?
- Base-rate? Wanneer klinisch relevant? Gebruik?
- Is een digitale verwerking en/of afname niet veel meer aangewezen?
- Hoe betrouwbaar zijn afnames bij hoogbegaafden?
- enz.. 

Aan de hand van een casus worden de deelnemers doorheen de kwantitatieve en kwalitatieve verwerking van een crossbatterij aanpak met als kerntest de WISC-V geloodst.
We staan ook stil bij de introductie van de CoVaT-CHC Basisversie. Je maakt kennis met de verschillende subtests en brede cognitieve vaardigheden. Je leert de klas- en leeftijdsnormen gebruiken en hoe je hierover rapporteert. Eveneens belichten we de mogelijkheid van digitale scoring en verslaggeving.
 

Door wie?

Annemie Bos
Coördinator Psychodiagnostisch Centrum (PDC), Thomas More
Medewerker WISC-V validiteitsonderzoek

Mark Schittekatte
Coördinator Testpracticum PPW, UGent / Vlaamse projectleider WISC-V project

Katrijn Van Parijs
Onderzoeker CoVaT-CHC - Psychodiagnostisch Centrum (PDC) en docent Thomas More

Veerle Briers
Onderzoeksmedewerker KU Leuven
Vakgroep Schoolpsychologie en ontwikkeling in context
 

Voor wie?

Bachelors toegepaste psychologie en masters psychologie en (ortho)pedagogiek.
 

Over wie?

6 tot 18 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS