Thema |
Gehoor - Zien
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 029 |
Wanneer |
09/04/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
UCLL Heverlee |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/04/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Communicatiestijlen / videofeedback / competenties
Vanaf het moment dat ouders vernemen dat hun kind doof of slechthorend is, verandert vaak ook hun opvoedingsstijl van intuïtief naar intentioneel en worden aan hen bijzondere eisen gesteld om hun kind alle mogelijke ontwikkelingskansen te geven. Deze verandering kan een positief, maar ook een negatief effect hebben op de communicatieve interactiestijl met hun kind.
Tijdens deze studiedag verduidelijken we de relatie tussen therapeutisch en communicatief handelen. We zetten hierbij voornamelijk in op welke aspecten van belang zijn voor het ondersteunend communicatief handelen van ouders en hoe we dit kunnen observeren en bijsturen via videofeedback. Ook bespreken we welke competenties van professionele hulpverleners nodig zijn om deze ondersteuning aan ouders te geven.
Naast de noodzakelijk interactieve vaardigheden van ouders bespreken we ook hoe de dimensies tijd en ruimte aangepast moeten worden aan kinderen met een auditieve beperking. Hierbij geven we ook aandacht aan het project LUISTER van de KU Leuven. Het voornaamste doel van LUISTER is om de communicatie van kinderen met verschillende graden van gehoorverlies te optimaliseren met behulp van een duurzaam, gepersonaliseerd gehoorrevalidatieschema (op een tablet), dat in het gezin gebruikt kan worden.
Dr. Guido Lichtert
KU Leuven departement neurosciences, Onderzoeksgroep Experimentele ORL. Tot 2018 pedagogisch medewerker in KOCA voor de doelgroep doven en slechthorenden in diverse functies.
Deeltijds docent
Gedoctoreerd in de pedagogische wetenschappen en erevoorzitter van de Europese Federatie voor Dovenleerkrachten. Zijn doel: veldwerk, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs op een unieke manier combineren.
Professionelen werkzaam bij dove en slechthorende baby’s, peuters en kleuters.
0 tot 6 jaar.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.