Hoor eens! Zorgen voor een aangepast communicatief klimaat binnen gezinnen met dove en/of slechthorende kinderen

Code 029
Thema
Gehoor - Zien
Type Studiedag vakantie
Code 029
Wanneer 09/04/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar UCLL Heverlee
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 01/04/2019
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Communicatiestijlen / videofeedback / competenties
 

Inhoud

Vanaf het moment dat ouders vernemen dat hun kind doof of slechthorend is, verandert vaak ook hun opvoedingsstijl van intuïtief naar intentioneel en worden aan hen bijzondere eisen gesteld om hun kind alle mogelijke ontwikkelingskansen te geven. Deze verandering kan een positief, maar ook een negatief effect hebben op de communicatieve interactiestijl met hun kind.

Tijdens deze studiedag verduidelijken we de relatie tussen therapeutisch en communicatief handelen. We zetten hierbij voornamelijk in op welke aspecten van belang zijn voor het ondersteunend communicatief handelen van ouders en hoe we dit kunnen observeren en bijsturen via videofeedback. Ook bespreken we welke competenties van professionele hulpverleners nodig zijn om deze ondersteuning aan ouders te geven.

Naast de noodzakelijk interactieve vaardigheden van ouders bespreken we ook hoe de dimensies tijd en ruimte aangepast moeten worden aan kinderen met een auditieve beperking. Hierbij geven we ook aandacht aan het project LUISTER van de KU Leuven. Het voornaamste doel van LUISTER is om de communicatie van kinderen met verschillende graden van gehoorverlies te optimaliseren met behulp van een duurzaam, gepersonaliseerd gehoorrevalidatieschema (op een tablet), dat in het gezin gebruikt kan worden.
 

Door wie?

Dr. Guido Lichtert

KU Leuven departement neurosciences, Onderzoeksgroep Experimentele ORL. Tot 2018 pedagogisch medewerker in KOCA voor de doelgroep doven en slechthorenden in diverse functies.
Deeltijds docent

Gedoctoreerd in de pedagogische wetenschappen en erevoorzitter  van de Europese Federatie voor Dovenleerkrachten. Zijn doel: veldwerk, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs op een unieke manier combineren.


Voor wie?

Professionelen werkzaam bij dove en slechthorende baby’s, peuters en kleuters.
 

Over wie?

0 tot 6 jaar.
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen


 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS