Thema |
Leerstoornis
|
Type | Workshop |
Code | 157 |
Wanneer |
19/11/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 148,00 - € 119,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 15/11/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Leesvaardigheid / lees- en interventiepraktijken / evidence based
De meest elementaire vaardigheid die bijna alle kinderen in de basisschool opdoen, is leren lezen. Leesvaardigheid is een voorwaarde voor alle leren en een belangrijke vaardigheid voor succes in de huidige en toekomstige samenleving. De vermaarde leeswetenschapper Catherine Snow (Harvard University) vindt dat begrijpend lezen de belangrijkste 21e -eeuwse vaardigheid is. Ze vindt zelfs dat alle initiatieven die een school onderneemt, minder belangrijk zijn dan kinderen leren lezen! Daarom is het misschien wel de grootste verantwoordelijkheid van leerkrachten en ondersteuners om ervoor te zorgen dat alle leerlingen na het zesde leerjaar de school als competente lezer verlaten.
Momenteel kent het primair onderwijs zo’n 30 procent kinderen die het risico lopen om geen goede lezer te worden. Deze ‘risicolezers’ hebben de beste lees- en interventiepraktijken nodig. Voor hen bestaat het gevaar van laaggeletterdheid. Onderzoeksliteratuur is echter positief over het vermijden hiervan, via (1) goed taal- en leesonderwijs, dat ernaar streeft om bijna van alle kinderen goede lezers te maken en dat voorkomt dat kinderen onnodig uitvallen, en (2) kinderen waarbij leesproblemen optreden zo snel/goed mogelijk te helpen.
Tijdens deze studiedag bespreken we evidence based interventies voor risico- en zwakke lezers die kunnen dienen voor het verbeteren van de praktijk van het leesonderwijs. Met andere woorden: wat werkt er echt voor zwakke lezers?
Dr. Kees Vernooij
Kees was lector Effectief taal- en leesonderwijs aan Hogeschool Edith Stein, Hengelo (NL). Eerder werkte hij op verschillende scholen als leerkracht basisonderwijs en was hij verbonden aan het GEON-project van de Universiteit Utrecht, de schoolbegeleidingsdienst van Tilburg, het CPS in Amersfoort en Expertis in Hengelo/Amersfoort. Hij publiceert over diverse aspecten van taal/lezen en pleit voor op wetenschappelijke kennis gebaseerde onderwijsverbeteringen. In 2006 ontving hij de BVOA-award voor beste onderwijsadviseur van Nederland.
Logopedisten en andere hulpverleners die zich op een interactieve manier willen verdiepen in effectieve leesinterventies.
6 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.