Thema |
ADHD
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 008 |
Wanneer |
05/03/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 25/02/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Diagnostiek / ontwikkelingsstoornis / ADHD / ASS
Internationale richtlijnen voor diagnostiek van ADHD en autismespectrumstoornis (ASS) bij kinderen, adolescenten en volwassenen onderstrepen het belang van het in rekening brengen van een ontwikkelings- en contextperspectief in de klinische praktijk. Vanuit de gangbare classificatiesystemen krijgen we evenwel weinig aanwijzingen over hoe we deze inzichten in de dagelijkse praktijk kunnen verwerken. In het eerste deel van deze studiedag overlopen we de internationale richtlijnen voor een wetenschappelijk onderbouwde classificerende diagnostiek van ADHD en van ASS. We gaan hierbij in op de leeftijdsspecifieke verschijningsvorm van ADHD- en ASS-symptomen en bijhorende functie-uitval. Hierbij staan we uitvoerig stil bij de implicaties voor de diagnostische procedure en de selectie van geschikte en betrouwbare instrumenten (vragenlijsten, diagnostische interviews en observatieschalen) doorheen de levensloop. Deze inzichten worden vervolgens toegepast op casusmateriaal. In het tweede deel overlopen we kort de genetisch-neurobiologische en neuropsychologische kenmerken van ADHD en ASS. Op basis hiervan bestaat de verleiding om al te veel oorzaken van de proble-matiek uitsluitend bij het kind, de adolescent of de volwassene met ADHD of met ASS zelf te zoeken. We tonen daarom op basis van onderzoeksbevindingen aan dat de pedagogisch/ relationele context steeds een belangrijke factor is die een plaats moet krijgen in de klinische praktijk. Tot slot illustreren we hoe dit contextperspectief in de diagnostiek van ADHD en ASS kan worden ingepast.
Prof. dr. Dieter Baeyens
KU Leuven, Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek
Zijn onderzoeksfocus ligt op interventies bij ADHD en ASS doorheen de ontwikkeling. Zijn klinisch werk (met jongvolwassenen) verricht hij op PraxisP.
Kris Evers
KU Leuven, Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek
Haar onderzoek gaat over mentale gezondheidsindicatoren en stress bij kinderen/jongeren met ASS. Zij werkt ook als klinisch psycholoog aan het Expertisecentrum Autisme Leuven
(UPC Z.Org - KU Leuven)
Voor hulpverleners zoals psychiaters, psychologen en orthopedagogen die beroepshalve in contact komen met kinderen, adolescenten en volwassenen met ADHD en/of ASS.
3 tot 18+ jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.