Online studiedag - Beginnende en gevorderde spellingsmoeilijkheden remediëren op het niveau van de volledige lagere school

Code 003
Thema
Leerstoornis
Type Studiedag vakantie
Code 003
Wanneer 16/02/2021
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 104,00 - € 89,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 15/02/2021
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

 


 

Trefwoorden

Spellingsmoeilijkheden / behandelplan / therapie
 

Inhoud

Een klein, venijnig en verraderlijk beestje – we kennen het allemaal als corona - heeft de voorbije maanden veel onheil, verdriet, ongerustheid en ongemak veroorzaakt. En wie de kans had om verder te werken, kreeg de uitdating voorgeschoteld om therapie op afstand te geven. Ook deze cursus zal vanop afstand gegeven worden. Gelukkig is er een chatfunctie waardoor jullie interactie nog altijd mogelijk is! En uiteraard gaat er veel aandacht naar de aanpassingen die nodig zijn om deze inhouden binnen een telelogopedie te kunnen verwezenlijken.

Tijdens deze studiedag bekijken we eerst op welke manier we de moeilijkheden in kaart kunnen brengen en hoe uit de totaliteit van de testresultaten een begeleidingslijn kan ontstaan. Daarna volgen we het normale ontwikkelingsverloop en bekijken we telkens wat er mis kan lopen en hoe we praktisch én speels voor ondersteuning kunnen zorgen. Zo zoeken we uit hoe we het fonetisch schrijven kunnen versterken en vervolgens kunnen uitbreiden naar de eerste morfemen (bv. achtervoegsels, voorvoegsels, meervouds-aanduidingen) en samenstellingen, hoe een kind de homofonen (bv. ei/ij en au/ou) kan verwerven en hoe het tot het toepassen van de eerste spellingsregels kan komen.
 

We besteden veel aandacht aan het ondersteunen van kinderen die de spellingsregel van de open en gesloten lettergrepen niet via de klassikale aanpak verwierven. Verder gaan we uitgebreid in op het remediëren van de werkwoordsvervoeging en de ontwikkeling van het woordbeeld in het Nederlands en het Frans. Tot slot bekijken we de impact van ernstige, opvallende, hardnekkige spellingsmoeilijkheden (dysorthografie) op de schoolse ontwikkeling en de mogelijkheden van hulpmiddelen. We gaan in op het dilemma van attestering.

 

Door wie?

Hilde Heuninck 
Logopedist

Al meer dan 25 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
 

Voor wie?

Voor therapeuten, zorgleerkrachten en taakleerkrachten (klasleerkrachten zullen veel, maar niet alle tips kunnen gebruiken).
 

Over wie?

6 tot 12 jaar
 

Praktisch

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.45 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.45 u – 16.00 u

ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 15/02 en wat praktische informatie.
Kreeg u op 15/02 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be



 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS