Hieronder een cumulatieve index van alle hoofdartikels uit Signaal tot op vandaag en van de artikels van het elektronisch tijdschrift Significant (periode 2000-2004). De artikels staan alfabetisch op auteur. U kunt snelzoeken via de eerste letter van de familienaam:
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z
Alle vermelde artikels uit Signaal en Significant zijn op te vragen via de Sig-docudienst. Sinds 2006 bieden we de Signaal-hoofdartikels van de voorbije jaargangen ook gratis online aan in PDF-formaat. Ook alle artikels uit Significant (2000-2004) zijn online beschikbaar. Klik op de link om het artikel te downloaden.
- Aarts, H., Paemeleire, F., & Van Beneden, G. (2013). De NAH-fotogroep: Een interactief project gericht op subjectieve levenskwaliteit. Signaal, 85, 22-35.
- Aerts, A., De Brauwer, J., Meersschaert, E., Janssens, V., & Geudens, A. (2014). Verantwoord handelen in de diagnostiek en begeleiding van dyslexie en dyscalculie: Een verkennend beeld van de situatie in Vlaanderen. Signaal, 88, 4-31.
- Achtergael, E., Muylaert, I., Ryssen, L., Van Bost, G., Vandercruyssen, S., & Van Weyenbergh, J. (2018). Komen tot gemeenschappelijke revalidatiedoelen na een hersenletsel: de rol van een ‘katalysator’. Signaal, 103, 26-34.
- Algoed, V., Breuls, M., Loyez, L., Goeleven, A., & Zink, I. (2014). Kinderen met Verbale Ontwikkelingsdyspraxie (VOD) en Developmental Coordination Disorder (DCD): het belang van een multidisciplinaire screening. Signaal, 86, 4-31.
- Antrop, I. (2020). Het functioneren van gezinnen met een kind met ADHD. Signaal, 110, 4-15.
- Antrop, I., & Roeyers, H. (2000). Diagnostiek bij kinderen met ADHD: een overzicht. Signaal, 31, 3-18.
- Antrop, I., Roeyers, H., & Van Oost, P. (1996). ADHD. Een overzicht van de voornaamste conceptualiseringen. Signaal, 17, 3-8.
- Antrop, I., Roeyers, H., Buysse, A., & Van Oost, P. (2002). De stimulatiezoekende functie van hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD. Signaal, 39, 4-18.
- Baeyens, D., Roeyers, H., & Vande Walle, J. (2009). De relatie tussen ADHD en plasproblemen bij kinderen: een prevalentieonderzoek met twee jaar follow-up. Signaal, 68, 4-16.
- Baillieux, H., De Smet, H.Y., Paquier, Ph., De Deyn, P.P., & Mariën, P. (2007). Cerebellaire neurocognitie: Recente inzichten en toepassingen voor de diagnostiek. Signaal, 58, 24-47.
- Baert, S. (2011). Feedback van behandelresultaten in de hulpverlening. Signaal, 76, 4-15.
- Baten, E., & Desoete, A. (2019). Het profiel van kinderen met dyscalculie: Hoe draagt het Opportunity-Propensity-model (O-P) bij tot meer inzicht? Signaal, 106, 4-21.
- Bernaerdt, C., & Vandenbroeck, V. (2017). Een stap voorwaarts naar een 'informed consent' en een 'informed choice' van ouders van jonge cochleaire implant-kandidaten. Signaal, 100, 28-44.
- Berndsen, K.J., & Berndsen, S. (2006). Een nieuwe therapie voor het corrigeren van orofaciale spierfuncties. Signaal 56, 20-33.
- Blancquaert, H. (1991). De fiets op zolder. Een gedragstherapeutische behandeling van een kind met dyslexie en faalangst in een revalidatiecentrum. Signaal 1, 2-8.
- Bourgeois, L., Dufourmont, E., Noyez, T., Roels, E., & Desoete, A. (2013). Is een jaartje zittenblijven zinvol? Een literatuurstudie naar cijfers en effecten van het zittenblijven in het basisonderwijs. Signaal, 84, 16-25.
- Braams, T. (2007). Fonologische taalverwerking door dyslectici: De rol van allofone spraakwaarneming. Signaal, 60, 20-28.
- Brocatus, N. (2012). Het biopsychosociale model: implementatie in de klinische praktijk van een CAR d.m.v. ICF. Een verfrissende manier van denken over mensen met functioneringsproblemen. Signaal 78, 6-15.
- Bulckaert, P. (1992). Invloed van de kwaliteit van communicatie en interactie op de sociaal-emotionele ontwikkeling van dove kinderen en jongeren. Signaal 3, 12-18.
- Burny, E., Hurtekant, J., Warreyn, P., & Roeyers, H. (2010). Autisme en vrije tijd: Hoe toegankelijk zijn de Vlaamse jeugdverenigingen? Signaal, 71, 26-35.
- Buyck, I., Kennis, K., & Wiersema, R. (2012). Hulpverlening voor kinderen met ADHD: een bevraging van ouders. Signaal 78, 24-41.
- Buyse, M., De Jonge, S., Deconinck, F., De Mey, B., Musch, E., & Lenoir, M. (2005). Een vergelijkende studie van de Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency - korte versie (BOTMP-SF) en de Movement Assessment Battery for Children (MABC). Signaal, 53, 4-11.
- Calmeyn, P. (1997). Ontwikkelingsdyspraxie. Omschrijving, diagnostiek en therapie. Signaal, 19, 11-21.
- Calmeyn, P. (2001). Development Coordination Disorder (DCD). Definitie, naamgeving en enkele recente inzichten. Signaal, 34, 4-17.
- Carremans, C., Gielen, M., Grondelaers, H., Van Kerckhove, M., & De Scheirder-Desmet, M. (1997). Neurofibromatose. Oorzaak van leerstoornissen bij meer dan de helft van de patiënten. Signaal, 19, 22-32.
- Claes, L. (2012). Zelfverwondend gedrag bij jongeren: Wat is het en hoe pak je het aan? Signaal, 81, 14-21.
- Clauwaert, S., Steyaert, J., Noens, I., & Baeyens, D. (2017). Transitiezorg voor jongvolwassenen met ASS: een literatuurstudie naar richtlijnen en 'good practices'. Signaal, 100, 8-26.
- Csincsak, M. (2006). Kritische factoren in de beleving van ouders van kinderen met leerstoornissen. Signaal, 55, 4-17.
- COB-Antenne 3000 (1993). De begeleiding van ADHD-kinderen. Signaal, 6, 2-14.
- Cocquyt, M., & Zink, I. (2010). EPVs: Lijsten voor Evaluatie van Pragmatische Vaardigheden. Een nieuw instrument voor de vroege opsporing van kinderen met een risico op communicatieve problemen. Signaal, 73, 20-37.
- Coessens, F. (2000). Culturele verschillen en implicaties voor behandeling van migrantenkinderen. Signaal, 33, 12-18.
- Colaert, N., Warreyn, P., & Roeyers, H. (2006). Sociale tekorten van normaal begaafde volwassenen met een autismespectrumstoornis. Implicaties voor sociale vaardigheidstraining. Signaal, 57, 4-23.
- Colson, B. (2018). Meer verbinding en minder machteloosheid: Waakzame Zorg biedt mogelijkheden in de werking van een Centrum voor Ambulante Revalidatie. Signaal, 105, 4-15.
- Couturier, G.L.G. (1999). Diagnostiek van psychische problemen bij (zeer) jonge kinderen. Signaal, 27, 3-27.
Cracco, J. (1993). Lateralisatie en leerproblemen: de doolhof van Minos. Signaal, 7, 8-23.
- Cracco, J., & Thiery, E. (1995). Kinderen met leerstoornissen in de revalidatiecentra. Signaal, 12, 2-22.
- Cracco, J., & Thiery, E. (2001). Mogelijkheden en beperkingen van clusteranalyse: illustratie met de WISC-R bij kinderen met leerproblemen. Significant, nr. 1/3, 1-35.
- Cracco, J., & Thiery, E. (2003). Mogelijkheden en beperkingen van factoranalyse: illustratie met de WISC-R bij kinderen met leerproblemen. Significant, nr. 2/1, 1-20.
- Cuvelier, N. (1992). Kwetsbaarheid en onmacht van de therapeut. Signaal, 4, 2-8.
- Debrabant, J., Van Waelvelde, H., & Vingerhoets, G. (2010). Wat we (niet) weten over het brein van het kind met DCD. Signaal, 73, 4-18.
- De Brauwer, J., & Fias, W. (2009). De tafels van vermenigvuldiging en deling: een vast koppel? Signaal, 69, 16-29.
- De Bruyn, N. (1997). Ouders stimuleren taal. De Hanen Oudercursus. Signaal, 18, 16-26.
- De Cauwer, H. (2012). Begeleidingsnoden bij adopties van kinderen met een ‘special need’. Signaal, 81, 34-43.
- Deconinck, F., & Lenoir, M. (2006). Developmental Coordination Disorder (DCD): Een bewegingsstoornis. Signaal, 57, 24-41.
- De Coster, K. (2003). Een tweede kijk op kunst: Kunsteducatie voor personen met een visuele handicap. Signaal, 43, 38-51.
- De Dijn, H. (2012). Autonomie en paternalisme in de maatschappelijke zorg. Signaal, 80, 14-28.
- De Jonge, M., De Pagter, J., & van Braam van Vloten-Hairwassers, H. (2013). Selectief mutisme behandelen: dat spreekt voor zich. Over dapper worden en durven praten. Signaal, 82, 4-18.
- De Kerf, L., & Mostaert, C. (2014). Intelligentieonderzoek anders bekeken: een toepassing bij meertalige kinderen. Signaal, 89, 4-21.
- De Koker, B. (2016). Het is een valkuil om de eigen grenzen niet te kennen! Mantelzorgers aan het woord. Signaal, 95, 38-42.
- De Laet, L., & Van De Voorde, R. (2010). Kinderen als wapen en prooi in vechtscheidingssituaties. Signaal, 71, 4-25.
- De Mey, B. (2012). Het ICF-model als kapstok voor het kinesitherapeutische verslag. Signaal 78, 16-23.
- De Mulder, C., & Cours, F. (1997). Behandeling van spellingproblemen bij dyslectici. Groepstherapie. Signaal, 20, 13-27.
- De Neve, T. , De Bal, C., & Verstraete, E. (2001). Prevalentie van gehoorverlies bij mensen met een matig tot diep verstandelijke handicap. Signaal, 37, 18-35.
- De Nil, L., & Kroll, R. (2000). Nieuwe inzichten in de rol van de hersenen tijdens het stotteren van volwassenen aan de hand van recent onderzoek met Positron Emission Tomography (PET). Signaal, 32, 13-20.
- De Paepe, L., Desoete, A., Van Vreckem, C., & Van Hove, H. (2004). Cognitieve deelprocessen van begrijpend lezen op tekstniveau. Signaal, 47, 4-29.
- De Paermentier, R., Paemeleire, F., & Van Rumst, M. (2018). Zorgverleners beter leren communiceren met personen met een ernstig hersentrauma: een pilootstudie met het programma TBI Express. Signaal, 103, 4-24.
- De Pourcq, R., Baeyens, D., & Roeyers, H. (2008). Effectiviteit en bijwerking van de medicamenteuze behandeling van ADHD. Signaal, 65, 18-32.
- De Ruyck, F., Uleyn, M., Vanackere, E., Soete, L., Meysman, S., Croes, E., Valcke, M., Van Hove, G., & Desoete, A. (2011). Dyscalculie achter de cijfers. Kwalitatief onderzoek naar effectieve interventies t.a.v. dyscalculie. Signaal, 74, 20-42.
- De Schuymer, L., & Roeyers, H. (2011). De sociaalcommunicatieve ontwikkeling na een premature geboorte. Signaal, 75, 4-20.
- De Smedt, H. (2004). Meertalige kinderen en taalleerproblemen. Signaal, 49, 4-41.
- De Smedt, H., Roeyers, H., & Schelpe, L. (2017). Suggesties voor een handelingsgerichte diagnostiek van de taalontwikkeling bij meertalilge kinderen. Signaal, 99, 4-20.
- De Raeve, L., Spaai, G., Uilenburg, N., Wiefferink, K., Vermeij, B., Bammens, M., Pans, R., Koppens, E., Jans, J., & Vangeel, K. (2009). Invloed van het taalaanbod op de ontwikkeling van jonge dove kinderen met een cochleair implantaat. Signaal, 68, 18-35.
- De Vos, A., Wante, L., Volkaert, B., & Braet, C. (2020). Een preventieprogramma gericht op het bevorderen van emotieregulatievaardigheden bij adolescenten: Boost Camp. Signaal, 113, 36-55.
- De Vos, N. (2012). Het belang van spel en speelgoed bij kinderen in een meertalige context. Visie en ervaringen vanuit het Waas Revalidatiecentrum in Lokeren. Signaal, 79, 30-37.
- De Weerdt, F., & Desoete, A. (2015). Werkgeheugen, inhibitie en benoemsnelheid bij kinderen met leerstoornissen. Signaal, 90, 4-18.
- Deckx, A., De Coninck, L., La Grange, N., & Van Lammeren, M. (1996). Enkele werkterreinen van de orthoptist in de kijker. Orthopsie als een volwaardig paramedisch beroep. Signaal, 16, 7-16.
- Deman, H., Vandecruys, F., Baerts, N., Timmermans, S., De Nil, L., & Verly, M. (2019). De witte stofbanen in de hersenen van kinderen die stotteren. Signaal, 108, 4-15.
- Demesmaeker, G., & Pazmany, E. (2019). Aandacht voor personen uit het secundaire netwerk van thuiswonende volwassenen met een niet-aangeboren hersenletsel. Signaal, 107, 12-21.
- Demesmaeker, E., & Pazmany, E. (2020). Aandacht voor de occasionele mantelzorgers van thuiswonende volwassenen met NAH. Signaal, 111, 16-31.
- Descheemaeker, M.J., & Fryns, J.P. (1996). Attention Deficit Disorder. Een multidisciplinaire nosologische benadering. Signaal, 15, 15-23.
- Desnerck, G. (1996). Revalidatie. Maatschappelijke vragen van binnen en buiten de sector. Signaal, 14, 2-12.
- Desnerck, G. (1998). Registratie en revalidatie Kwaliteitsmeting via Sentinel (Health) Events. Signaal, 23, 2-16.
- Desnerck, G. (2005). Profiel van aangemelde kinderen in de Vlaamse Centra voor Ambulante Revalidatie op basis van een pilootregistratie. Signaal, 51, 24-36.
- Desnerck, G. (2005). Individuele en sociale modellen in verband met handicap: Een integratieve visie. Signaal, 52, 18-34.
- Desoete, A. (1995). Ontwikkelend therapeutisch handelen. Signaal, 11, 2-16.
- Desoete, A. (1998). Leren meten en leren leren in Vlaanderen. Nederlandstalige dynamic assessment en (meta)cognitietraining in de ambulante revalidatie. Signaal, 24, 2-40.
- Desoete, A. (2004). Diagnostische protocollen bij dyscalculie: Zin of onzin? Significant, nr. 3/1, 1-37.
- Desoete, A., & Roeyers, H. (2001). Het enigma van de rekenstoornis: procedurele, talige en representatiedeficieten bij achtjarigen met rekenstoornissen in Vlaanderen. Significant, nr. 1/1, 1-21.
- Desoete, A., Roeyers, H., Buysse, A., & De Clercq, A. (2002). Off line matacognitie bij kinderen met rekenstoornissen. Signaal, 38, 42-55.
- Desoete, A., & Stock, P. (2011). Dyscalculie: Zijn er risicosignalen op kleuterniveau? Signaal, 75, 22-32.
- Desoete, A., Van Cauwelaert, R., & Verraest, K. (Red.) (2000). Hardnekkige rekenstoornissen tellen mee in de Centra voor Ambulante Revalidatie. Signaal, 30, 3-25.
- Desoete, A., & Van Vreckem, C. (2020). Dyslexie: een theoretische update. Signaal, 113, 4-26.
- Desoete, A., Vercaemst, V., Samyn, F., De Busschere, A., Dewulf, B., Baudonck, M., & Vanhaeke, J. (2019). Dyscalculie: een update. Signaal, 109, 4-22.
- Dewitte, Z., Paemeleire, F., & Op de Beeck, B. (2017). Spraakverstaanbaarheidstraining bij een persoon met dysartrie en ernstige cognitieve stoornisen: toepassing van het Cognitive Disabilities reconsidered-Model (CDM-r). Signaal, 98, 30-50.
- Dufourmont, E., Bourgeois, L., Noyez, T., Roels, E., & Desoete, A. (2013). Rekenen en taal: (Hoe) zijn ze gerelateerd? Signaal, 83, 18-33.
- D'hondt, M., De Schepper, J., De Smet, G., Van de Putte, K., & Coussens, M. (2007). Evidence based richtlijnen, klinische paden, zorgprogramma's en zorgprotocollen: een begripsafbakening. Signaal, 61, 4-15.
- D'hondt, M., Desoete, A., Schittekatte, M., Kort, W., Compaan, E., Neyt, F., Polfliet, M. & Surdiacourt, S. (2008). De CELF-4-NL: een opvolger van de TvK? Signaal, 65, 4-16.
- Ebbing, P. (1995). Gehoordiagnostiek bij moeilijk te testen verstandelijk gehandicapten. Signaal, 11, 17-24.
- Gadeyne, E., Ghesquière, P., & Onghena, P. (2003). Schoolvorderingen en leerproblemen in relatie tot gedragsmoeilijkheden bij jonge kinderen. Signaal, 45, 4-23.
- Geenen, G. (2016). In het begin was er armoede: Helpende handen voor jonge kinderen en hun ouders in armoede. Signaal, 94, 20-41.
- Geuzinge, R. (2015). Specifieke veranderingen in het brein door de niet-specifieke factoren van de psychotherapeutische relatie. Een overzicht vanuit een interpersoonlijk neurobiologisch perspectief. Signaal, 93, 42-58.
- Goetmaeckers, J. e.a. (1992). Externe hulpverlening bij kinderen met leerstoornissen: populatie versus profiel. Een exploratief onderzoek: eerste analyse. Signaal, 2, 10-17.
- Goorhuis-Brouwer, S.M. (1993). Valkuilen bij de therapeutische aanpak van spraak- en taalgestoorde kinderen. Signaal, 5, 2-8.
- Goorhuis-Brouwer, S.M. (2000). Achtergronden en overwegingen bij taaltherapie. Signaal, 33, 3-11.
- Goorhuis-Brouwer, S.M. (2007). Taalachterstanden op jonge leeftijd en de effecten van therapie. Signaal, 60, 2-8.
- Graauwmans, P. (1995). Niet-verbale leerstoornissen. Leer- en gedragsstoornissen vanuit een ontwikkelingsneuropsychologisch perspectief. Signaal, 11, 25-31.
- Gunning, B. (1995). Behandelplanning bij kinderen en jeugdigen met ADHD. Signaal, 13, 15-19.
- Hantson, E., Van de Velde, C., Baten, E., De Craene, B., Lemarcq, L., Van De Casteele, B., Pausenberger, P., Janssens, V., & Desoete, A. (2017). Process Communication Model (PCM): een model om meer kinderen/jongeren te bereiken en om als team aan de slag te gaan vanuit een gemeenschappelijke taal. Signaal, 99, 22-43.
- Hellin, P. (2003). Kinderen met Cerebrale Visuele Inperkingen (CVI): Differentiatie van onderzoek, diagnose en behandeling op basis van de stoornissen van de visuele functies. Signaal, 43, 4-37.
- Hendrickx, F.J.P. (1997). De kritische ontwikkelingsbegeleiding in een praktognostisch perspectief. Een inleiding. Signaal, 20, 2-12.
- Hendrickx, F.J.P. (1998). De kritische ontwikkelingsbegeleiding in een praktognostisch perspectief. De dynamische ontwikkelingstheorie. Signaal, 25, 12-37.
- Hermans, A. (1995). Gezinstherapie bij kinderen met een aan autisme verwante contactstoornis in de ambulante revalidatie. Signaal, 12, 23-30.
- Heyns, E. (2016). Het procesmodel van emotieregulatie als inspiratiebron voor een transdiagnostische behandeling. Signaal, 95, 4-21.
- Hoste, E., & Bries, N. (2019). Het implementeren van de
Cogmed-werkgeheugentraining in de begeleiding van specifieke leerstoornissen: een single-casestudie. Signaal, 106, 22-38.
- Imbo, I. (2009). Rekenstrategieën: een vergelijking tussen verschillende culturen met implicaties voor de klinische praktijk. Signaal, 66, 4-24.
- Intervisiewerkgroep Leesstoornissen (2020). Diagnostiek bij lees- en spellingproblemen/stoornissen. Signaal, 133, 28-35.
- Intervisiewerkgroep Meertalige Kinderen (2008). Anamnesegesprekken met ouders van meertalige kinderen: Leidraad voor aanvullende anamnese. Signaal, 64, 22-29.
- Intervisiewerkgroep Rekenstoornissen (2002). Rekenen meten, een eerste stap op weg naar weten… Diagnostiek van rekenstoornissen in Vlaanderen. Signaal, 38, 14-40.
- Jacobs, J., Vanhoof, S., Smessaert, H., & Zink, I. (2014). Validiteit van de taalschalen van de Bayley-III-NL: een verkennend onderzoek. Signaal, 87, 20-32.
- Janssens, A. (2016). Basisonderwijs geven aan kinderen in armoede. Signaal, 94, 42-52.
- Jansseune, C., Ledegen, N., & Vanderhaeghe, B. (1996). Taal en mentale handicap. Specifieke aspecten in de taalontwikkeling en de taaltherapie. Signaal, 15, 2-14.
- Julien, M. (2012). Meertalige kinderen met een logopedisch probleem. Hoe ga je met ze om? Signaal, 79, 12-25.
- Kieboom, T. (2004). Hoogbegaafdheid. Signaal, 48, 22-32.
- Kraijer, D. (1996). Over psychodiagnostiek bij zwakzinnige mensen. Signaal, 14, 13-23.
- Lambert, J. (1996). Is kwaliteitszorg een taak voor de revalidatiecentra? Signaal, 17, 9-15.
- Lambrecht, W., Browaeys, K., & Weytens, K. (2015). Delen van zorg(en): creatief omgaan met de complexiteit in de zorg voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Signaal, 93, 26-35.
- Lambrecht, W., & De Schaepmeester, C. (2016). Depressie en coping na een niet-aangeboren hersenletsel (NAH): preventie en begeleiding via een groepstherapeutisch pakket. Signaal, 97, 16-28.
- Lauteslager, P., van den Heuvel, M., & Bakker, B. (2008). Fysiotherapie voor jonge kinderen met Downsyndroom. Signaal, 63, 4-26.
- Lenoir, M., & Vandorpe, B. (2013). De Körperkoordinationstest für Kinder: KTK-NL. Volledig herwerkte en vertaalde versie, met nieuwe normen voor Vlaanderen/Nederland. Signaal, 83, 4-17.
- Leysen, H., Mostaert, Ch., Patteeuw, T., Roeyers, H., Van Den Heuvel, E., & Zink, I. (2020). ALDeQ-NL,dé Nederlandstalige oudervragenlijst voor moedertaalonderzoek. Signaal, 112, 18-34.
- Luijkx, J. (2006). Executief functioneren. Vergelijkingen tussen ASS, ADHD en een combinatie van beide. Signaal, 55, 18-33.
- Luyssaert, L. (1994). Oogonderzoek bij kinderen. Signaal, 8, 24-28.
- Maes, B. (Red.) (1999). Centra voor ambulante revalidatie in Vlaanderen. Een profilering. Signaal, 29, 3-20.
- Manders, E. (1994). Therapie bij problemen op het vlak van taalpragmatiek. Signaal, 10, 2-8.
- Manders, E., Roeyers, H., Van Den Heuvel, E., & Zink, I. (2015). De Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing (RTNA): een nieuw instrument voor taalonderzoek bij kinderen. Signaal, 92, 24-33.
- Marien, K., Onghena, P., Maes, B. (2008). Aanpassing van de Vineland Adaptive Behavior Scales voor Vlaamse kleuters. Signaal, 63, 28-44.
- Mertens, K., Ansoms, N., Kerkhofs, B., van Rhijn, A., & Ceulemans, B. (2010). Kinderen en jongeren met een niet-aangeboren hersenletsel: Beïnvloedende factoren op het re-integratieproces. Signaal, 72, 40-52.
- Meurs, P., & Cluckers, G. (2003). Specificiteit van het gevoelsleven in de normale en pathologische ontwikkeling: Ontwikkelingspsychopathologisch onderzoek bij achtjarige kinderen. Significant, nr. 2/2, 1-17.
- Meurs, P., Jullian, G., Ferrant, L., El Yahyaoui, M., & Cluckers, G. (2002). Preventieve ontwikkelingsbegeleiding. Aandacht voor de vroege ouder-kindrelatie ter bevordering van de kinderontwikkeling. Signaal, 41, 28-35.
- Minderaa, R.B. (1993). Kinderen met aan autisme verwante contactstoornissen. Signaal, 7, 2-7.
- Mortier, K., Van Hove, G., De Schauwer, E., Van De Putte, I., & Loots, G. (2008). 'Het is gewoon een kind' - Onderzoek over inclusief onderwijs: Ervaringen van leerkrachten. Signaal, 64, 4-21
- Mostaert, Ch., De Smedt, H., & Roeyers, H. (2012). Diagnostiek van taalstoornissen bij meertalige kinderen. Signaal, 79, 4-11.
- Mostaert, Ch., Leysen, H., Buelens, D., & Segers, W. (2016). Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: samenwerking tussen logopedist en taalanalist. Signaal, 95, 22-36.
- Nelis, E. (1992). Over mythes en mogelijkheden in de revalidatie. Signaal, 4, 18-22.
- Njiokiktjien, Ch., & Verschoor, A. (2017). De sociale relatie in de ontwikkeling en ontwikkelingsstoornissen: belichaamde processen. Signaal, 98, 4-29.
- Offeciers, E., & Peeters, S. (1992). De cochleaire inplant, een prothese voor totaal dove patiënten. Signaal, 3, 2-10.
- Paemeleire, F. (2005). Gebruik van cognitief neuropsychologische taalmodellen bij de diagnostiek van woordvindingsproblemen. Signaal, 51, 4-22.
- Paemeleire, F. (2007). Aandachtsproblemen bij volwassenen: Zelfevaluatie en behandeling via het totaalpakket Focumix. Signaal, 59, 4-21
- Paemeleire, F., Heirman, M., Savonet, A., & Van Beneden, G. (2009). Behandeling van volwassenen met executieve stoornissen na een niet-aangeboren hersenletsel. Signaal, 67, 4-27.
- Paemeleire, F., Desmet, L., Savonet, A., & Van Beneden, G. (2011). Coaching bij volwassenen met dysartrie: Concrete methodieken uit Dysamix. Signaal, 76, 16-40.
- Paemeleire, F., Desmet, L., Savonet, A., & Van Beneden, G. (2014). Focus op de externe factoren van de ICF bij de behandeling van volwassenen met dysartrie. Signaal, 87, 4-18.
- Pascal-Claes, F. (1994). Assessment in het proces van rehabilitatie. Een casus. Signaal, 9, 9-24.
- Pascal-Claes, F. (2002). Psychiatrische revalidatie voor kinderen en adolescenten: een beroep met toekomst. Signaal, 41, 4-27.
- Pazmany, E., Demesmaeker, G., & Verreyken, S. (2019). Maatschappelijke tendensen en beleidsveranderingen in het ortho(ped)agogische werkveld: Impact op de taakinvulling van de hulpverlener, het aanwervingsbeleid en de personeelsformatie. Signaal, 109, 23-37.
- Peeters, W. (2020). Gezinsgerichte behandeling van kinderen met autisme. Signaal, 112, 4-17.
- Pieters, S., Desoete, A., Roeyers, H., & Van Waelvelde, H. (2013). Daar had ik niet op gerekend! De relatie tussen motorische en rekenproblemen bij lagereschoolkinderen. Signaal, 82, 4-18.
- Pieters, T. (2005). Een eeuw omgang met “moeilijk en druk” gedrag. Signaal, 53, 12-27.
- Prinsen, A. (2019). SADL-3: een instrument om ziekte-inzicht bij hersenletsel te bepalen. Signaal, 107, 22-29.
- Prinsen, A., & Witteveen, E. (2020). Traag treuren: een verkenning over rouw en verdriet bij mensen die leven met een hersenletsen. Signaal, 111, 32-37.
- Ramaekers, S., & Suissa, J. (2010). Wanneer is ‘goed’ ook ‘goed genoeg’? Enkele kanttekeningen bij de verwetenschappelijking van de ouder-kindrelatie. Signaal, 72, 4-21.
- Reysen, A. (2010). Hechting, een nieuwe ster aan het hulpverleningsfirmament? Signaal, 70, 4-19.
- Rigole, J. (1991). Vroegtijdige detectie van spraak- en taalontwikkelingsstoornissen. Voorstellen van een concreet project. Signaal, 1, 9-13.
- Rigole, J. (2001). Effectonderzoek door het Centrum voor Ontwikkelingstherapie. Signaal, 36, 4-23.
- Rijckaert, J. (2000). Een bijdrage tot de betekenis van dB-eenheden bij vocale audiometrie en de ijking van de vocale audiometer. Signaal, 32, 3-12.
- Roelandts, D. (2004). Jongeren met gedrags- en emotionele stoornissen: psychoanalytische ideeën. Signaal, 48, 4-20.
- Roelandts, D. (2007). Een Ander discours: Kwalitatieve benadering van ADHD in het Lacaniaans. Signaal, 61, 16-32.
- Roeyers, H., & Impens, K. (1994). De rolnemingsvaardigheden van kinderen met autisme. Signaal, 9, 2-8.
- Roeyers, H., Verhoeven, H., & Antrop, I. (1997). Het kind met ADHD in het basisonderwijs. Een exploratief onderzoek naar de ervaring van leerkrachten. Signaal, 21, 15-24.
- Rombouts, E., Maes, B., & Zink, I. (2016). Rol van begeleiders en leerkrachten in het gebruik van Spreken met Ondersteuning van Gebaren (SMOG). Signaal, 97, 4-15.
- Rombouts, E., Maes, B., & Zink, I. (2018). Wanneer en hoe vaak gebruiken begeleiders en leerkrachten SMOG? Signaal, 102, 12-21.
- Ruysschaert, L., De Bolle, M., & De Fruyt, F. (2009). De relatie tussen symptomen van angst/depressie en sociale status bij kinderen. Signaal, 67, 28-45.
- Savoir, A. (1998). Torticollis. Een niet te verwaarlozen aspect in de diagnostiek. Signaal, 22, 24-27.
- Scheiris, J. (1992). Leerstoornissen en revalidatie. Signaal, 2, 2-9.
- Scheiris, J. (1998). Het belang van wetenschappelijk onderzoek in de gezondheids- en welzijnszorg. Signaal, 23, 17-31.
- Scheiris, J. (1999). Kwalitatieve en kwantitatieve psychodiagnostiek. Signaal, 26, 3-14.
- Scheiris, J., & Desoete, A. (2008). De prevalentie van enkele specifieke ontwikkelings- en gedragsstoornissen en hun comorbiditeit. Signaal, 62, 4-14.
- Scheiris, J., & Rigole, J. (2002). Multidisciplinaire revalidatie voor kinderen met leerstoornissen: een netwerkvisie. Signaal, 38, 4-13.
- Scheiris, J., & Van Hove, H. (1995). Hulpverlening vóór de zorg. Revalidatie als middel tot zorgreductie. Signaal, 13, 2-14.
- Schepers, B. (2015). Hulpverlening bij het syndroom van Korsakov: door de mazen van het netwerk of toch niet? Voorstelling van een vierfasenzorgprogramma. Signaal, 90, 20-40.
- Schittekatte, M. (2000). Het hertesten van intelligentie bij kinderen: een literatuurstudie. Significant, nr. 0/1, 1-21.
- Schouten, B., Mariën, P., Vandeberg, M., Motmans, K., Lorent, G., & Liessens, D. (2020). Vooruitgang in de chronische fase na NAH: kwantitatieve gegevens van een praktijkonderzoek (RINAH). Signaal, 111, 4-15.
- Sijmons, H., & Simoens, A. (2004). Integratie van een neurobiologische en een socio-emotionele benadering bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen in een Centrum voor Ambulante Revalidatie: Een niet-protocollair compromis. Signaal, 46, 4-19.
- Simons, J. (1998). De psychomotorische diagnostiek gewikt en gewogen. Signaal, 22, 2-15.
- Simons, J. (2001). Evidence based psychomotorische diagnostiek en therapie bij kinderen en jeugdigen. Significant, nr. 1/2, 1-23.
- Simons, J., & Janssens, N. (1994). Het verband tussen de handsnelheid en de schrijfmotoriek. Signaal, 8, 2-12.
- Simons, J., & Van Hofstraeten, S. (2002). Evolutie van de basismotoriek bij normale kinderen geëvalueerd aan de hand van de Test of Gross Motor Development. Signaal, 40, 4-18.
- Singelee, S. (1992). Sociale vaardigheidstraining vanuit gedragstherapeutisch standpunt bij auditief gehandicapte jongvol-wassenen en volwassenen. Signaal, 3, 19-24.
- Smis, W. (1994). Wat is kinderpsychotherapie? Een psychodynamische benadering. Signaal, 8, 13-23.
- Splingaer, G. (2005). Help, mijn kind heeft therapie nodig! Een gezinstherapeutische visie. Signaal, 50, 4-32.
- Spruyt, K. (2003). Het diagnostisch instrument gezien door de ogen van de gebruiker. Signaal, 44, 26-45.
- Steyaert, J. (2003). Het syndroom van Gilles de la Tourette: De complexiteit van kliniek, oorzaken en behandeling. Signaal, 44, 4-25.
- Stevens, M., De Cauwer, H., Soontjens, K., Spaepen, A., & Van Grieken, S. (2020). Effect van de lockdown voor COVID-19 op bewoners van een residentiële voorziening. Signaal, 113, 56-63.
- Stock, P., Desoete, A., & Roeyers, H. (2007). Dyscalculie, een stoornis met vele gezichten. Een overzichtsbespreking van subtyperingen bij rekenstoornissen. Signaal, 59, 22-43.
- Tyncke, M. (2018). Ondersteuning voor gezinnen met een kind, jongere of volwassene met autisme. Signaal, 103, 34-37.
- Titeca, D., Roeyers, H., & Desoete, A. (2015). Vroegnumerieke competenties en rekenvaardigheden bij kinderen met een autismespectrumstoornis. Signaal, 91, 4-16.
- Torbeyns, J., Dereymaeker, E., Van Ouytsel, K., Verschaffel, L., & P. Ghesquière (2004). Ontwikkeling van aanvankelijke rekenstrategieën bij kinderen met rekenproblemen. Significant, nr. 3/2, 1-22.
- Torbeyns, J., Vanoverberghe, M., Ghesquière, P., & Verschaffel, L. (2005). Ontwikkeling van geheugenkennis bij kinderen met rekenmoeilijkheden. Signaal, 50, 34-50.
- Tremmery, B. (2009). ADHD en kleuters: Zijn vroegdiagnostiek en behandeling op jonge leeftijd mogelijk? Signaal, 69, 4-14.
- Van Borsel, J. (2010). Psychogene spraakstoornissen: een kennismaking. Signaal, 72, 22-39.
- Van Bost, G., Cornelis, A., & Van Weyenbergh, J. (2006). Diagnostiek bij niet-aangeboren hersenletsel in de Centra voor Ambulante Revalidatie. Signaal, 54, 22-42.
- Van Bost, G., Lambrecht, W., De Schryver, P.J., Muylaert, I., Omey, K., Van Gils, A., & Crombez, G. (2015). Levenskwaliteit: het essentiële doel van NAH-revalidatie. Signaal, 93, 4-24.
- Van den Bergh, W. (2004). EEG-biofeedback bij AD(H)D: Een nieuwe therapie. Signaal, 46, 20-25.
- Van den Broeck, W. (2001). De relatie tussen technisch en begrijpend lezen. Een kritische evaluatie van de whole language-benadering. Signaal, 35, 4-27.
- Van Den Driessche, K. (2016). Apathie na CVA: hoe te behandelen en welke tips mee te geven aan mantelzorgers? Signaal, 96, 4-16.
- Van den Wyngaert, E., Baeyens, D., Van Dyck, L., & De Keyzer, W. (2011). De effectiviteit van inname van omega-3-vetzuren in de behandeling van ADHD: een literatuuronderzoek. Signaal, 74, 4-18.
- Van der Giessen, J. (2006). Interactie in beeld. Video-interactiebegeleiding ondersteunt hulpverlening. Signaal, 56, 4-19.
- Van der Paelt, S., Warreyn, P., & Roeyers, H. (2013). Vroegbegeleiding van peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis. Signaal, 84, 4-15.
- Van der velde, K., Andries, C., & Schittekatte, M. (2007). De TEA-Ch: een meerwaarde voor de klinische praktijk? Klinische bevindingen bij kinderen met ADHD. Signaal, 58, 4-23.
- Van Deuren, H., Loots, G., & Thoné, H. (1996). Visuele stimulatie. Een ervaringsrapport over de voordelen van het gebruik van de donkere kamer in de therapie aan slechtziende kinderen. Signaal, 16, 2-6.
- Van De Voorde, S., Roeyers, H., & Desoete, A. (2013). De comorbiditeit tussen ADHD en dyslexie. Signaal, 85, 4-20.
- Van De Walle, B., Herreman, I., & Zink, I. (2018). Protocol Diagnostiek Ontwikkelingsdysfasie (PDOD). Signaal, 104, 4-38.
- Van Esch, L., Ceulemans, E., Van Leeuwen, K., & Noens, I. (2019). Opvoeden van adolescenten met autismespectrumstoornis. Enkele studies over opvoedingsgedrag van moeders in de kijker. Signaal, 107, 4-11.
- Van Elburg, L., van Ruijven, S., & Missinne, T. (2019). Sherbore Samenspel. Bewegingsspelvormen, heilzaam bij kwetsbare hechtingsrelaties. Signaal, 108, 16-20.
- Van Hees, V. (2005). Dyslexie in het secundair onderwijs. STICORDI-maatregelen: een noodzaak voor dyslectici. Signaal, 51, 4-17.
- Van Hove, H. (1999). Personen met een niet-aangeboren hersenletsel. Pleidooi voor een ambulante revalidatie van functionaliteitsdefecten. Signaal, 27, 28-44.
- Van Lingen, C., Vogels, A., Swillen, A., Vantrappen, G., Devriendt, K., & Fryns, J.P. (1999). Velocardiofaciaal syndroom (VCFS): een fenotypisch spectrum. Signaal, 28, 19-25.
- Van Loy, A., Pieters, S., & Desoete, A. (2011). Kinderen met visueel-ruimtelijke tekorten: zijn er gedragsproblemen aan gekoppeld? Signaal, 77, 4-17.
- Van Reekum, A., & Schmeets, M. (2010). De gen-omgevingsinteractie en de psychiatrie: Nieuwe visie op de invloed van de vroege omgeving. Signaal, 70, 20-33.
- Van Vreckem, C. (2015). Problemen met begrijpend lezen effectief aanpakken: het belang van 'wat' en 'hoe'. Signaal, 91, 18-40.
- Van Vreckem, C. (2018). Het handelingsgericht onderzoeken van spellingvaardigheden bij kinderen met leerstoornissen: een must! Signaal, 102, 4-11.
- Van Vreckem, C., & Callens, S. (2018). Voorkomen is beter dan genezen: kwetsbare kleuters spelend en effectief begeleiden naar een betere leesstart. Signaal, 105, 16-33.
- Van Waelvelde, H. (1998). Psychomotoriek. What’s in a name? Signaal, 22, 16-23.
- Van Waelvelde, H. (2000). Motorische ontwikkelingsproblemen. Signaal, 31, 19-29.
- Van Waelvelde, H. (2001). Kritische kanttekeningen bij het gebruik van de Movement-ABC bij kinderen van vier à vijf jaar. Signaal, 34, 18-24.
- Van Waelvelde, H. (2002). Een nieuwe kijk op motorische controle en motorisch leren: implicaties voor het kinesitherapeutisch handelen: Deel 1: Motorische controle. Signaal, 39, 20-31.
- Van Waelvelde, H. (2002). Een nieuwe kijk op motorische controle en motorisch leren: implicaties voor het kinesitherapeutisch handelen: Deel 2: Motorisch leren. Signaal, 40, 20-26.
- Van Waelvelde, H., Peersman, W., De Mey, B., & Smits-Engelsman, B. (2012). SOS: een instrument om schrijfmotorische problemen op te sporen. Signaal, 80, 4-12.
- Vandamme, D. (1998). Model Of Human Occupation (MOHO). Een ergotherapeutisch conceptueel praktijkmodel. Signaal, 25, 2-11.
- Vandenbroucke, L., Verschueren, K., & Baeyens, D. (2017). In kaart brengen van problemen met executieve functies: het gebruik van vragenlijsten en prestatietaken. Signaal, 101, 4-20.
- Vanderheyden, V. (1993). Psychomotorische groepstherapie bij hyperkinetische kinderen en hun ouders. Signaal, 6, 15-19.
- Vandewalle, E., Boets, B., Ghesquière, P., & Zink, I. (2014). Fonologische ontwikkeling bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie: een longitudinale studie. Signaal, 86, 32-59.
- Vanheule, S. (2011). Opvoeden vanuit de apothekerskast? Kanttekeningen bij het psychiatriseren van kinderen. Signaal, 77, 18-35.
- Vanryckeghem, M. (1997). De Communication Attitude Test en het verband met de ernst van het stotteren. Bepaald via het percentage niet-vloeiendheid en een beoordelingsschaal. Signaal, 19, 2-10.
- Vansteelandt, J., Vercruysse, E., Schelpe, L., Deklerck, J., & Roeyers, H. (2013). De waarde van de CELF-4-NL in diagnostiek na gebruik van testmodificaties bij successief tweetalige kinderen tussen 5;0-5;5 jaar uit West-Vlaanderen. Signaal, 84, 26-40.
- Vanvuchelen, M., Bielen, A., & Neerlinckx, E. (2003). De F-lijst: hoe realistisch zijn de terugbetalingsvoorwaarden voor kinesitherapie bij kinderen met psychomotorische ontwikkelingsstoornissen? Onderzoek naar het gebruik van psychomotorische tests in de Vlaamse revalidatiecentra. Signaal, 42, 20-41.
- Vanvuchelen, M., Mulders, H., & Smeyers, K., (2003). Onderzoek naar de bruikbaarheid van de recente Amerikaanse Peabody Developmental Motor Scales-2 voor vijfjarige, Vlaamse kinderen. Signaal, 45, 24-41.
- Verdyck, L. (1993). Taalontwikkelingsstoornissen bekeken vanuit een systeemtheoretische bril. Verkenning vanuit een casus van electief mutisme. Signaal, 5, 9-21.
- Verhaeghe, S., van Zuuren, F., Grypdonck, M., Duijnstee, M., & Defloor, T. (2008). De confrontatie met traumatisch coma: Een onderzoek naar de beleving van familieleden. Signaal, 62, 16-29.
- Verliefde, E. (1997). Sociale vaardigheden. Een toepassing van een sociaal redzaamheidsprogramma voor zwakbegaafde jongeren gebaseerd op Goldstein bij Vlaamse BO-kinderen van type 8 (moeilijk lerende kinderen). Signaal, 18, 3-15.
- Vermeulen, P. (1999). Brein bedriegt. Autismespectrumstoornissen bij personen met een normale begaafdheid. Signaal, 28, 3-18.
- Verschueren, R. (1992). Persoonlijke aspecten in de hulpverleningsrelatie. Signaal, 4, 10-16.
- Verstraete, E. (1994). Revalidatie met de elektrische binnenoorprothese. Signaal, 10, 14-19.
- Verstraete, E. (2001). Vroegtijdige revalidatie van slechthorende baby’s. Signaal, 35, 28-46.
- Verstraete, E. (2016). Een wandeling door de geschiedenis van de audiologie. Signaal, 96, 18-29.
- Verstuyf, J., Vansteenkiste, M., De Pauw, S., Boone, L., van der Kaap-Deeder, J., & Weymeis, H. (2014). 'Moetivatie' of motivatie? Over vitamines voor therapietrouw, duurzame gedragsverandering en groei. Signaal, 89, 22-49.
- Verté, S., Peeraer, E. Roeyers, H., & Antrop, I. (2000). De niet-verbale leerstoornissen in Vlaanderen: een exploratief onderzoek. Significant, nr. 0/3, 1-22.
- Verté, S., & Roeyers, H. (2003). Executive functioning (EF): Een concept in volle ontwikkeling. Signaal, 42, 4-19.
- Veys, J., Desnerck, G., & Mestdagh, C. (2017). Verkennend onderzoek naar het gebruik en de implementatie van de ICF in de ambulante revalidatie in Vlaanderen. Signaal, 101, 22-36.
- Volders, B., & Audenaert, K. (2016). Centra voor Ambulante Revalidatie: another brick in the wall? Kiezen voor kinderen die opgroeien in kansarmoede. Signaal, 94, 4-19.
- Warnez, J. (1993). Bright Start. Cognitive Curriculum for Young Children: toepassing binnen een therapeutische setting. Signaal, 5, 22-29.
- Warnez, J. (2001). Bright Start (Haywood): Een overzicht van de studies naar de effectiviteit van “Goed begonnen… Denkstimulering bij jonge kinderen”. Signaal, 37, 4-17.
- Warreyn, P., & Roeyers, H. (2006). Vroege sociaal-communicatieve vaardigheden bij peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis. Een stand van zaken. Signaal, 54, 4-20.
- Warreyn, P., & Roeyers, H. (2015). Zie wat ik zie, doe wat ik doe. Het stimuleren van imitatie en gedeelde aandacht bij peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis. Signaal, 92, 4-21.
- Warreyn, P., Schietecatte, I., Dereu, M., Ruysschaert, L., Van der Paelt, S., & Roeyers, H. (2012). Het opvolgen van broertjes en zusjes met een autismespectrumstoornis: achtergrond, voorlopige resultaten en oproep tot medewerking. Signaal 81, 4-13.
- Wieme, J. (1994). Seksuele mishandeling en incest. Vroeg of laat moet je het zien. Signaal, 10, 9-13.
- Zevenbergen, H. (2012). Waarom interculturalisatie moeilijker is dan het lijkt. Signaal, 79, 26-30.
- Zink, I. (1997). De RTOS: hoe zinvol ingrijpen bij zwakke testresultaten op jonge leeftijd? Signaal, 21, 2-14.
- Zink, I., & Lembrechts, D. (2000). De Nederlandstalige Nonspeech Test (NNST): een nieuw diagnostisch instrument voor vroege communicatie. Significant, nr. 0/2, 1-16.