Thema |
Autisme (ASS)
|
Type | |
Code | 131 |
Wanneer |
04/04/2017 |
Uur |
09:30u tot 12:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 48,00 - € 42,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 29/03/2017 |
Aantal uren vorming | 3,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Imitatie en gedeelde aandacht zijn vaardigheden die bij normaal ontwikkelende kinderen aanwezig zijn vanaf het eerste levensjaar. Beide vaardigheden zijn indicatief voor de latere taal- en sociale ontwikkeling. Bij kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) ontwikkelen beide vaardigheden beperkt, en is dit al zichtbaar vanaf de leeftijd van 12 à 18 maanden. Deze verstoorde ontwikkeling zet zich verder doorheen de peuter- en kleuterleeftijd. Gezien het belang van sociaal-communicatieve vaardigheden in het dagelijks functioneren en gezien het feit dat imitatie en gedeelde aandacht ook bij kinderen met ASS voorspellend zijn voor de verdere ontwikkeling, leidt het geen twijfel dat het trainen van beide vaardigheden belangrijke interventiedoelen zijn.
Tijdens deze studievoormiddag stellen we het interventieprogramma ‘Zie wat ik zie, doe wat ik doe’ voor (Warreyn, Honoré & Roeyers, 2015). Het programma werd ontwikkeld om gelijktijdig imitatie en gedeelde aandacht te stimuleren bij drie- tot zevenjarige kinderen met ASS, op maat van de ambulante hulpverlening (zoals CAR).
We starten met een beknopte theoretische achtergrond. Daarna lichten we de algemene principes van de interventie toe en geven we concrete tips bij de sessies. Het is de bedoeling dat de deelnemer nadien vlot met het interventiepakket van start kan gaan.
Noot: ‘Zie wat ik zie, doe wat ik doe - Interventiepakket 'Stimuleren van imitatie en gedeelde aandacht bij jonge kinderen' is verkrijgbaar bij Sig. Alle info nalezen en bestellen kan hier. Het pakket zal ook te koop zijn op de studievoormiddag zelf.
Joke Honoré, klinisch psycholoog, was gedurende tien jaar werkzaam als coördinator en diensthoofd van de dienst autismespectrumstoornissen in de sector van de ambulante revalidatie. Momenteel heeft ze een zelfstandige praktijk in Gent. Meer info op www.jokepsycholoog.be
De studievoormiddag is bedoeld voor professionals die in de praktijk jonge kinderen met ASS in behandeling hebben. Enige basiskennis over autisme is aanbevolen. Let wel, deze vorming is een basisstudiedag. We bevelen hem aan voor professionals met eerder beperkte ervaring in het trainen van vroegsociaal communicatieve vaardigheden bij jonge kinderen met ASS.
Jonge kinderen met autisme worstelen met hun taal- en sociale ontwikkeling. Dit komt door ernstige beperkingen op het gebied van imitatie en gedeelde aandacht. Speciaal voor hen is vorig jaar het interventiepakket ‘Zie wat ik zie, doe wat ik doe’, geïntroduceerd. De ontwikkelaars van het kortdurende trainingsprogramma, Petra Warreyn, Joke Honoré en Herbert Roeyers van Universiteit Gent, hebben nu de Deboutteprijs gewonnen.
De prijs heeft tot doel een belangrijk oorspronkelijk werk te bekronen op het gebied van de kinder- en jeugdpsychiatrie en/of kinderpsychotherapie. Naast een duidelijk wetenschappelijke fundering moet dit werk bovenal rechtstreeks bijdragen tot de verbetering van de klinische begeleiding van kinderen en adolescenten. Het werk neemt bij voorkeur de vorm aan van een concreet beschreven, vernieuwende methodiek of visie die door andere practici overgenomen kan worden. Zie wat ik zie, doe wat ik doe is een interventiepakket dat ontwikkeld werd i.s.m. de Centra voor Ambulante Revalidatie en uitgegeven is door Sig.
Lees het volledige artikel hier.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.