Thema |
|
Type | |
Code | 007 |
Wanneer |
10/02/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/02/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Sinds de vakoverschrijdende eindtermen ‘leren leren’ in de school van kracht werden, hebben de begrippen ‘vaardigheden’ en ‘competenties’ meer en meer ingang gevonden in het taalgebruik van de professionals die met kinderen en jongeren werken. Toch merken we dat het trainen van cognitieve vaardigheden in de praktijk nog heel moeilijk gerealiseerd wordt. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat leerkrachten en therapeuten zelf nog te weinig inzicht hebben in cognitieve vaardigheden en de leerhoudingen (competenties) die deze ondersteunen.
Cognitieve vaardigheden zijn de dieperliggende doelen in het werk. Ze zitten in alles wat we doen, ze zorgen ervoor dat iets lukt of mislukt. Ze worden opgebouwd op lange termijn en geoefend in zoveel mogelijk verschillende situaties (transfer). Wanneer er sprake is van algemene uitval bij een kind of jongere, wordt er tevergeefs al te vaak gefocust op het bestrijden van de symptomen i.p.v. te werken aan de fundamenten, nl. de cognitieve vaardigheden verder ontwikkelen.
Tijdens deze studiedag maken de deelnemers kennis met de cognitieve vaardigheden die mensen moeten verwerven. Feuerstein is de basis, maar heel wat mensen hebben in zijn voetspoor eigen materiaal en eigen inzichten toegevoegd. We vertrekken vanuit oefeningen, zowel op het niveau van de deelnemer als op het niveau van kinderen en jongeren. Vanuit de ervaring wordt het geheel van cognitieve vaardigheden duidelijk. De theorie ‘Zeven denkstappen om een probleem op te lossen’ zorgt ervoor dat er ook een lijn in komt, zodat de deelnemer inzicht krijgt in waar te beginnen en op welke manier op te bouwen.
Albert Janssens werkte jarenlang als onderwijzer in het basisonderwijs, het BuSO en de lerarenopleiding. Hij is ook trainer van Feuerstein (I.V.P.), Greenberg (Cognet/C.E.A.), Haywood (Goed Begonnen) en Klein (MISC). Hij volgde tevens korte opleidingen bij cognitieve ontwikkelingspsychologen als Gardner, Perkins, Ritchart en Costa. Dit alles resulteerde o.a. in het boek ‘Wat vraag ik aan mijn kind? Zeven denkstappen om een probleem op te lossen’ (Acco, 2007). Momenteel is hij zelfstandige onderwijscoach en nascholer.
Iedereen die ‘lerend’ werkt met kinderen en jongeren: leerkrachten (vanaf de kleuterschool!), therapeuten, maar ook huiswerkbegeleiders en opvoeders.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.