Zeven denkstappen om een probleem op te lossen: kennismaken met de cognitieve vaardigheden die kinderen aangeleerd moeten krijgen

Code 004
Thema
Type
Code 004
Wanneer 05/04/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 29/03/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Sinds de vakoverschrijdende eindtermen ‘leren leren’ in de school van kracht werden, hebben de begrippen ‘vaardigheden’ en ‘competenties’ meer en meer ingang gevonden in het taalgebruik van de professionals die met kinderen en jongeren werken. Toch merken we dat het trainen van cognitieve vaardigheden in de praktijk nog heel moeilijk gerealiseerd wordt. Eén van de belangrijkste redenen hiervoor is dat leerkrachten en therapeuten zelf nog te weinig inzicht hebben in cognitieve vaardigheden en de leerhoudingen (competenties) die deze ondersteunen.

Cognitieve vaardigheden zijn de dieperliggende doelen in het werk. Ze zitten in alles wat we doen, ze zorgen ervoor dat iets lukt of mislukt. Ze worden opgebouwd op lange termijn en geoefend in zoveel mogelijk verschillende situaties (transfer). Wanneer er sprake is van algemene uitval bij een kind of jongere, wordt er tevergeefs al te vaak gefocust op het bestrijden van de symptomen i.p.v. te werken aan de fundamenten, nl. de cognitieve vaardigheden verder ontwikkelen.

Tijdens deze studiedag maken we kennis met de cognitieve vaardigheden die mensen moeten verwerven. Feuerstein is de basis, maar heel wat mensen hebben in zijn voetspoor eigen materiaal en eigen inzichten toegevoegd. We vertrekken vanuit oefeningen, zowel op het niveau van de deelnemer als op het niveau van kinderen en jongeren. Vanuit die ervaring wordt het geheel van cognitieve vaardigheden duidelijk. De theorie ‘Zeven denkstappen om een probleem op te lossen’ zorgt ervoor dat er ook een lijn in komt, zodat we inzicht krijgen in waar we moeten beginnen en op welke manier we kunnen opbouwen.

 

Begeleiding

Albert Janssens werkte jaren als onderwijzer in het basisonderwijs, het BuSO en de lerarenopleiding. Hij is ook trainer van Feuerstein (I.V.P.), Greenberg (Cognet/C.E.A.), Haywood (Goed Begonnen) en Klein (MISC) en volgde korte opleidingen bij cognitieve ontwikkelingspsychologen als Gardner, Perkins, Ritchart en Costa. Dit alles resulteerde o.a. in het boek ‘Wat vraag ik aan mijn kind? Zeven denkstappen om een probleem op te lossen’ (Acco, 2007). Momenteel is hij zelfstandige onderwijscoach en nascholer.

 

Doelgroep

Deze studiedag is bedoeld voor iedereen die ‘lerend’ werkt met kinderen en jongeren: leerkrachten (vanaf de kleuterschool!), therapeuten, maar ook huiswerkbegeleiders en opvoeders.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS