Thema |
Algemeen
|
Type | Studiedag |
Code | 135 |
Wanneer |
28/11/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 26/11/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Deze studiedag bestaat uit twee delen en een toelichting.
In het eerste deel hebben we het over de leerlijn ‘werkhouding’, die al begint in de kleuterklas. Het zijn de voorbereidingsfasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum. Die werden recent aangepast en ook aangevuld met belangrijke leerdomeinen voor de jongste kinderen. We beogen hiermee niet alleen de kinderen van de kleuterklas zelf, maar ook kinderen uit het buitengewoon onderwijs, de speelleerklas en het aanvankelijk leren, voor wie het uitvoeren van opdrachten nog niet vanzelfsprekend is.
Het tweede deel gaat dieper in op de fase van de instructie. Uit ervaring weten we dat dit voor alle kinderen en jongeren het struikelblok is bij het beantwoorden van vragen. Hoe pakken we dat aan bij jonge kinderen die (nog) niet kunnen lezen, maar ook geconfronteerd worden met opdrachten. Dit deel wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.
Ten slotte lichten we onze meest recente werkgroep ‘Trigger’ toe, bedoeld voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Kaat Timmerman, pedagoog van opleiding, werkt in de privépraktijk ‘De Leermobiel’ in Leuven, waar ze kinderen en jongeren opvolgt via onderzoek en begeleiding. Zij schrijft haar ervaringen neer in een hele reeks van begeleidende en opvoedende boeken. Deze studiedag is gebaseerd op twee recente boeken, ‘Werkhouding bij kleuters’ (2011) en ‘Lees eerst de vraag’ (2014).
De studiedag is bedoeld voor therapeuten, kleuterleidsters, (GON)-leerkrachten en zorgleerkrachten die werken met jonge kinderen van 3 tot 6 jaar.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditatie werd aangevraagd bij Pro-Q-Kine.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.