Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 065 |
Wanneer |
13/04/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 02/04/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Visuele informatieverwerking / leerproblemen / schoolse leerproces
We behandelen op deze studiedag de rol van de visuele informatieverwerking op het schoolse leerproces. Bij het lezen van letters en cijfers en de combinatie daarvan is het ‘zien’ onontbeerlijk.
We bespreken de betekenis van de visuele waarneming voor de visuele opvoeding. Vervolgens beschrijven we de tekorten die men door middel van diagnostiek van de psychologie en optologie kan opsporen en behandelen. Soms werkt een bril daarbij ondersteunend. Veelal geven wij de voorkeur aan oogmotorische training onder meer met gebruikmaking van de door ons aan de Rijksuniversiteit van Groningen ontwikkelde computerprogramma ‘Multitrainer’.
Leren door te handelen staat voor ervaren en verinnerlijken, waarbij de visuele waarneming een essentiële rol speelt.
Dr. Roel de Groot
Orthopedagogische psychologische adviespraktijk
GZ-psycholoog en adviseur scholen
Hij is auteur van de boeken ‘Visuele informatieverwerking en leerproblemen’ (Garant), ‘Zienderogen’ (Agiel), ‘Kinderen en spel’ (Garant) en ‘Kinderen met leer- en gedragsproblemen’ (Boom).
Voor psychologen, orthopedagogen, logopedisten, kinderkinesitherapeuten, remedial teachers en docenten
3 - 18+ jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Deze vorming is geannuleerd.