Thema |
(Psycho)motoriek
|
Type | Workshop |
Code | 098 |
Wanneer |
06/07/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem SVI Gijzegem |
Prijs | € 158,00 - € 126,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 05/07/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
visuele en visueel-motorische ontwikkeling / therapie / tips voor thuis en in de klas
De vertraagde of verstoorde ontwikkeling van visueel-ruimtelijke en/of visueel-motorische vaardigheden bij kinderen kan individueel sterk verschillen en kan zich dus op heel verscheidene manieren uiten. Ondanks een normaal ‘zicht’ is het ‘zien’ en de daaraan gekoppelde uitvoering toch vertraagd of verstoord. De kinderen interpreteren wat ze zien anders: bij het uitvoeren verloopt het kijken en/of het organiseren en plannen en/of het doen verstoord.
Visueel-ruimtelijke en visueel-motorische problemen/stoornissen liggen vaak aan de basis van heel wat deelleerprocessen van schoolse zaken zoals lezen, schrijven en rekenen. Denk maar aan schrijfmotoriek, begrijpend lezen, meetkunde, vraagstukken, aardrijkskunde, knutselen, enz. Maar ook op het dagelijkse leven kan het zijn invloed hebben, zoals bij het netjes eten, het organiseren van de bank in de klas, de boekentas, enz.
Deze visueel-ruimtelijke en visueel-motorische problemen komen vaak voor bij kinderen met een motorische stoornis zoals DCD of CP, maar eveneens bij kinderen zonder duidelijk aanwezige stoornissen. ‘Zie’ je ook door de bomen het bos niet meer? Haal je de termen door elkaar? Weet je niet meer hoe het aan te pakken in de praktijk? Deze workshop probeert meer duidelijkheid te brengen.
Naast een eerder beperkte theoretische uiteenzetting brengen we tips aan om de kinderen en hun ouders, juf, meester te helpen. Er komen specifieke oefeningen aan bod a.d.h.v. therapeutische materialen. We zien het ook ruimer en gaan na hoe we het kind kunnen helpen in de context (thuis en in de klas).
De workshop start met een kort overzicht van de verschillende termen en visuele en visueel-motorische ontwikkeling om dan over te gaan naar oefeningen in de grote en kleine ruimte. Aansluitend, maar ook tussendoor, komen heel wat tips aan bod. Er is ruimte voor vragen en bedenkingen.
Griet Dewitte
UZ Gent, UGent en privépraktijk
Pediatrisch kinesitherapeut en praktijkassistent
Nathalie Vanassche
CAR Ter Kouter en VIVES Brugge
Ergotherapeut en docent in de opleiding ergotherapie
Ergotherapeuten, kinesitherapeuten en logopedisten die werken met kinderen met visueel-ruimtelijke problemen. Ook zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten zullen heel wat inzichten en praktische oefeningen krijgen om aan de slag te gaan.
3 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Minimum 12, maximum 30 deelnemers
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.