Thema |
|
Type | |
Code | 018 |
Wanneer |
12/02/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/02/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Kinderen groeien momenteel op in een wereld die steeds sneller lijkt te draaien. Het wordt almaar belangrijker om assertief te leren reageren. Dat geldt niet alleen op school en bij vrienden, maar ook op de sociale media. Assertief reageren vraagt een zelfzekere houding en is dan ook een van de moeilijkste sociale vaardigheden.
Tijdens deze studiedag gaan we eerst in op het verschil tussen sociale competentie, sociale vaardigheden en assertiviteit en wat hiervan in het algemeen belangrijke onderdelen zijn. Daarna lichten we de meest gebruikte sociale vaardigheidstrainingen en assertiviteitstrainingen voor kinderen en jongeren toe. We staan stil bij de werkzame principes van de trainingen en hoe deze best overgebracht kunnen worden. Er is ook aandacht voor het werken met groepsdynamieken en het maken van observaties en interpretaties over de jongeren. Ten slotte komt aan bod hoe leeftijdgenoten, ouders, leerkrachten en sociale media hierin betrokken kunnen worden.
We vertrekken van een aantal theoretische uitgangspunten, maar gaan daarna vooral praktisch aan de slag. We werken met casussen en oefenen concrete technieken uit trainingen.
Nathalie Haeck is GZ-psycholoog bij Mentaal Beter in Zeeuws-Vlaanderen en werkt als eerstelijnspsycholoog bij twee huisartsenpraktijken in Merelbeke. Daarnaast is ze als praktijkassistent verbonden aan de vakgroep Ontwikkelingspsychologie van de UGent. Ze publiceerde een stappenplan voor kortdurende interventies voor kinderen en jongeren en twee assertiviteitstrainingen voor kinderen en jongeren (‘Kom maar op’, ‘Ik ben Top’ en ‘No prob, ik kom voor mezelf op’ (Boom, 2015).
De studiedag is bedoeld voor kinderpsychologen, schoolpsychologen, orthopedagogen, maatschappelijk assistenten, leerlingenbegeleiders, enz. die met kinderen en jongeren werken. Enige kennis van psychopathologie bij kinderen is aangewezen.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.