Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 233 |
Wanneer |
18/03/2014 |
Uur |
19:30u tot 22:00u |
Waar |
Wonderwijs |
Prijs | € 5,00 |
Uiterste inschrijvingsdatum | 18/03/2014 |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Het woord ‘dyslexie’ is afgeleid van een Griekse term en betekent vrij vertaald ‘beperkt met woorden’. Het duidt op een leerstoornis waarbij problemen met het lezen van woorden optreden. Dyscalculie betekent ongeveer hetzelfde, maar dan specifiek problemen met het lezen van cijfers en getallen. Doorgaans is er sprake van een combinatie van beide leerstoornissen. Er bestaat veel onduidelijkheid over de oorzaken en nog veel meer over de gevolgen op het leven en de toekomst van een kind dat ermee te kampen heeft.
Deze stoornissen zeggen niets over de intelligentie van een kind of wat het op schools vlak zou kunnen bereiken op vlak van studies. Maar omdat lezen en cijferen nu eenmaal de basis zijn van het schoolse leren zijn er uiteraard veel obstakels. Het is echter niet onmogelijk!
Wat zijn de voorwaarden om verder te kunnen studeren? Wat wordt concreet verwacht van een student en wat kan de hogeschool of universiteit voorzien om te helpen? Waar vind je steun?
In deze voordracht komen antwoorden en willen we bezorgde (groot)ouders een aantal handvatten geven om hun aankomende student op weg te helpen.
Charlotte De Langhe en Valerie Van Hees, verantwoordelijke zorgcoaching
Deze activiteit richt zich tot ouders en grootouders.
Aangeboden door Sig i.s.m.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.