Thema |
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 155 |
Wanneer |
12/11/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 153,00 - € 122,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 08/11/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Taalpragmatiek / theoretisch kader / therapiesuggesties en materiaal
Naast taalinhoud en taalvorm vormt taalgebruik een essentieel en boeiend onderdeel in de verbale communicatie. Problemen op het gebied van taalpragmatiek hebben hun weerslag op de sociale, emotionele en communicatieve ontwikkeling.
We starten met een theoretisch kader en overlopen de beschikbare onderzoeksinstrumenten voor pragmatische taalaspecten bij kleuters en lagere schoolkinderen. De workshop richt zich vervolgens hoofdzakelijk op doelen voor taalpragmatiek in een communicatief gerichte taaltherapie, zowel voor individuele logopedische therapie als groepstherapie.
Een creatieve benadering staat op de voorgrond bij het bestuderen en tentoonstellen van behandelmethoden, therapiesuggesties (uit eigen ervaring) en therapiemateriaal tot verhoging van het pragmatische niveau bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie, autismespectrumstoornis en meertalige kinderen. We werken in groepjes rond casuïstiek, voorzien ruim tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen en staan stil bij ouderparticipatie.
Ervaring en voorkennis zijn bij deze workshop niet vereist.
Begga Van De Walle
Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie te Kortrijk
Logopedist
Begga deed ruime ervaring op in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelings-stoornissen. Verder is ze coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taaltherapie bij kinderen en maakt ze deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen.
Ze is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’ (Sig, 2014).
Logopedisten betrokken bij de taaldiagnostiek en therapie van kinderen (kleuters en lager onderwijs) met een vertraagde/gestoorde taal(pragmatiek)ontwikkeling
3- 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.