Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 078 |
Wanneer |
04/07/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 28/06/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Eleena is 7 jaar oud. Ze zit momenteel in het tweede leerjaar. Eleena wordt tweetalig opgevoed: thuis spreekt ze Spaans, op school Nederlands. De verwerving van het Nederlands verloopt echter moeizaam. De school en het CLB vragen zich af of de moeilijkheden kaderen in een taalontwikkelingsstoornis of het gevolg zijn van de meertalige ontwikkeling. Ze verwijzen Eleena door naar een logopedist voor diagnostisch onderzoek.
Eleena is zeker geen alleenstaand geval. Voor een logopedist is het echter niet evident om uit te maken of de moeilijkheden het gevolg zijn van een taalontwikkelingsstoornis of van de meertalige ontwikkeling.
Tijdens deze studiedag bespreken we hoe je de diagnostiek van taalproblemen bij meertalige kinderen kan aanpakken. We gaan in op de moeilijkheden en geven je inzicht in mogelijke oplossingen. Verschillende casusvoorbeelden zullen de aanpak verduidelijken.
Charlotte Mostaert is docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More.
De studiedag is in de eerste plaats bedoeld voor logopedisten, maar is ook zeker interessant voor zorgcoördinatoren en CLB-medewerkers. De deelnemers krijgen inzicht in het diagnostisch proces en wat ze ervan mogen verwachten.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze en uiteraard een gratis ijsje in de namiddag.
Maximum 50 deelnemers.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.