Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: een haalbare kaart?

Code 019
Thema
Spraak en taal
Type
Code 019
Wanneer 12/02/2016
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 77,00 - € 66,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 01/02/2016
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

Deze vorming is geannuleerd.

Extra info

Deze studiedag werg geannuleerd wegens ziekte van de spreekster. We zoeken een nieuwe datum die we zo snel mogelijk zullen bekend maken.

 

Inhoud

Eleena is 7 jaar oud. Ze zit momenteel in het tweede leerjaar. Eleena wordt tweetalig opgevoed: thuis spreekt ze Spaans, op school Nederlands. De verwerving van het Nederlands verloopt echter moeizaam. De school en het CLB vragen zich af of de moeilijkheden kaderen in een taalontwikkelingsstoornis of het gevolg zijn van de meertalige ontwikkeling. Ze verwijzen Eleena door naar een logopedist voor diagnostisch onderzoek.

Eleena is zeker geen alleenstaand geval. Voor een logopedist is het echter niet evident om uit te maken of de moeilijkheden het gevolg zijn van een taalontwikkelingsstoornis of van de meertalige ontwikkeling.

Tijdens deze studiedag bespreken we hoe je de diagnostiek van taalproblemen bij meertalige kinderen kan aanpakken. We gaan in op de moeilijkheden en geven je inzicht in mogelijke oplossingen. Verschillende casusvoorbeelden zullen de aanpak verduidelijken.

 

Begeleiding

Charlotte Mostaert is lector en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More.

 

Doelgroep

De studiedag is in de eerste plaats bedoeld voor logopedisten, maar is ook zeker interessant voor zorgcoördinatoren en CLB-medewerkers. De deelnemers krijgen inzicht in het diagnostisch proces en wat ze ervan mogen verwachten.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

Deze vorming is geannuleerd.

CONTACTEER ONS