Thema |
Algemeen
|
Type | Symposium |
Code | 070 |
Wanneer |
19/05/2016 |
Uur |
09:30u tot 18:30u |
Waar |
Vormingscentrum Guislain Gent |
Prijs | € 120,00 - € 105,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 17/05/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Hulpverleners ervaren hoe langer hoe meer dat het belangrijk is de deur van de therapieruimte te openen en aan de slag te gaan met de context van het kind. Ouders betrekken in de therapie van hun kind staat garant voor een grotere doeltreffendheid. Als sleutelfiguren in de zorg voor hun kind beschikken zij over een rijkdom aan persoonlijke expertise. Bijgevolg zijn ze de brugfiguren bij uitstek voor een goede transfer van wat er aangeboden wordt in de therapie naar wat het kind nodig heeft in de dagelijkse realiteit. Waar ouders en hulpverleners elkaar in expertise ontmoeten, ontstaat een boeiende dynamiek.
Wat is er nodig om ouders op een zinvolle en constructieve manier te betrekken in de therapie van hun kind? Hoe kunnen hulpverleners samen met ouders op weg gaan, ook als het in eerste instantie niet evident lijkt? Hoe kan dit vorm krijgen in een kader van diversiteit en multiculturaliteit? Op deze en andere vragen gaan de verschillende gastsprekers in tijdens het symposium ‘Ouders en hulpverleners: partners in de zorg?!’.
UPDATE: de abstracts van alles sprekers kan u hier downloaden.
09.00 Onthaal
09.30 Inleiding – Dr. Emmanuël Nelis, symposiumvoorzitter
10.00 Ouders en hulpverleners samen op weg: emotionele beschikbaarheid als wegwijzer – Erik De Belie en Mieke Leroy
11.00 Pauze
11.30 Moeder-kind interactie en ouderbegeleiding bij ASS – Dr. Petra Warreyn
12.30 Lunch
13.30 Oudersensitief in de zorg – Mieke Van Daele
14.30 Perspectieven op transculturele zorg – Prof. Dr. Lucia De Haene
15.15 Pauze
15.30 Workshops: keuze uit (de keuze van de workshops kan u ter plaatse doorgeven)
A. Kind, ouders en school als partners bij het aanleren van grofmotorische vaardigheden – Wouter Carton
B. Kind, ouders en school als partners bij het aanleren van fijnmotorische vaardigheden: toegepast op schrijven en ADL-vaardigheden – Griet Dewitte en Barbara De Mey
C. Logopedische begeleiding van jonge kinderen en hun ouders: ervaringen met oudercursussen, ouderparticipaties en individuele begeleidingen – Wanda Heylen
16.30 Pauze/einde
17.00 Aansluitend kan u zich laten meenemen in het verhaal van Gerd Claes. Zij brengt de educatieve toneelvoorstelling
‘Kwetsbaarheid en veerkracht’ die dit symposium gepast afsluit. Vrije toegang. Meer info (apart inschrijven hiervoor is niet nodig)
18.30 Einde
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Voor deze vorming kan u gebruik maken van de KMO portefeuille.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen.
Accreditatie werd goedgekeurd door Pro-Q-Kine.
.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.