Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 096 |
Wanneer |
31/10/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
UCLL Heverlee |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Dyslexie / redelijke aanpassingen / hoger onderwijs
Op basis van de wetenschappelijke resultaten van een grootschalige studie in Vlaanderen wordt eerst en vooral een algemeen sterkte-zwakteprofiel geschetst van de groep jongeren met dyslexie in het hoger onderwijs. Ook wordt dieper ingegaan op de slaagkansen en factoren die hierbij een rol spelen en wordt stilgestaan bij het wetgevend kader voor redelijke aanpassingen in het hoger onderwijs.
Vanuit de driehoeksverhouding van noden van studenten, het wettelijk kader en de draagkracht van de instelling formuleren we aanbevelingen gericht op inclusief onderwijs en redelijke aanpassingen. Verder werken we een voorstel voor begeleiding en plan van aanpak uit voor deze groep studenten met een functiebeperking.
Dr. Maaike Callens
Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO), Arteveldehogeschool
Logopedist
Voordien werkte ze als zelfstandig logopedist voornamelijk met kinderen met leerstoornissen. Ook als lector aan de HoGent, opleiding logopedie en Audiologie lag haar focus op leesontwikkeling en leerstoornissen. Aan de Universiteit Gent behaalde ze een doctoraat rond dyslexie in het hoger onderwijs.
De studiedag is bedoeld voor al wie in contact komt met studenten met dyslexie die in het hoger onderwijs zitten of de overstap naar het hoger onderwijs overwegen.
18+
Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.