Thema |
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 008 |
Wanneer |
15/02/2018 09/04/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 225,00 - € 204,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 29/01/2018 |
Aantal uren vorming | 12,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Spraakontwikkelingsdyspraxie / watervalmodel / diagnostiek / behandelplan
Tijdens de eerste dag van deze tweedaagse workshop worden de theoretische inzichten rond diagnostiek in detail geconcretiseerd: hoe onderzoeken – welke structuren concreet – welke opbouw kan gebruikt worden. Het boek ‘Spraakontwikkelingsdyspraxie. Het watervalmodel in de praktijk’ (Waelkens, 2017, Acco) wordt als uitgangspunt gebruikt.
De deelnemers nemen een eigen cliënt (moeilijk verstaanbare kleuter of een iets ouder kind dat weinig evolutie maakt) als uitgangspunt, waarbij het (differentiaal)onderzoek nadien ook uitgevoerd zal worden. Het voorstel voor de onderzoeksbatterij wordt voorgesteld. De beslissingsboom wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden. De kernprincipes van therapie waarvoor recente wetenschappelijke evidentie is, worden nog eens in kaart gebracht en geïllustreerd met concrete voorbeelden.
De tweede opleidingsdag bespreken we de resultaten van het onderzoek bij de cliënten van de deelnemers. De moeilijkheden hierbij en de onduidelijkheden worden in kaart gebracht. De (differentiaal)diagnose wordt bepaald. Het ICF wordt opgemaakt. Op basis daarvan wordt een behandelplan met behandeldoelen opgesteld. Deze worden gelinkt aan de recente wetenschappelijke evidentie. Er worden tips bepaald voor het meten van effect bij die specifieke cliënt. De principes van motorisch leren worden toegelicht en aan de hand van het boek geïllustreerd. Deelnemers passen deze inzichten toe op hun eigen casus.
Veerle Waelkens
Arteveldehogeschool, ECSF en privépraktijk
Logopedist en stottertherapeut
Veerle heeft een praktijk voor stotteren/broddelen en spreekangst sinds 2005, ze is lector aan de Opleiding Logopedie van de Arteveldehogeschool (Gent) en ECSF (European Clinical Specialization Fluency). Haar ‘roots’ liggen in de revalidatiesector, waar ze 17 jaar werkzaam was.
De workshop is bedoeld voor logopedisten die kinderen met (vermoeden van) spraakontwikkelingsdyspraxie behandelen.
3 - 6 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Minimum 14, maximum 25 deelnemers
Donderdag 15 februari en maandag 9 april 2018 / 9u30 - 16u30
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.