Sociaal-communicatieve ontwikkeling bij zeer jonge kinderen met autisme: een eerste verkenning van het ESDM

Code 027
Thema
Autisme (ASS)
Type
Code 027
Wanneer 04/04/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar UCLL Heverlee
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 27/03/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Het Early Start Denver Model (ESDM) is een ontwikkelingsgerichte benadering voor jonge kinderen met autisme (1 tot 5 jaar). Het model werd uitgewerkt door Sally J. Rogers en Geraldine Dawson (USA). Het is een interventiemethode waarin therapeuten en ouders nauw en intensief samenwerken.

Deze studiedag is een praktische weergave van de ESDM-training. De training is ook beschikbaar in boekvorm (zie verder). We brengen concreet in kaart hoe je als therapeut aan de slag gaat met het ESDM. Zo komt bijvoorbeeld het invullen van de Curriculum Checklijst aan bod. Daarin worden de ontwikkelingsvaardigheden op verschillende vlakken geobserveerd. Van daaruit leiden we praktische oefeningen af rond het opstellen van doelstellingen. Verder wordt het beoordelingssysteem voor consequente toepassing van het ESDM behandeld, zodat de therapeut zichzelf en zijn/haar werking blijvend leert evalueren.

Belangrijk: We werken met Engelstalig videomateriaal en verwachten een actieve medewerking van de deelnemers. Het boek ‘Het ESDM voor jonge kinderen met autisme: Een ontwikkelingsgerichte benadering’ (Pearson, 2011) vooraf gelezen hebben, biedt sowieso een meerwaarde.

Deze workshop is een praktische weergave van de level I en II workshop, het is dus GEEN officiële training in het ESDM model.

 

Begeleiding

Katleen Smets is werkzaam als orthopedagoog/GZ-psycholoog voor het zorgpad autisme bij Xonar jeugdhulpverlening (Maastricht). Ze werkt er o.a. als gecertificeerd ESDM-therapeut met jonge kinderen en hun gezin. Voordien was ze behandelcoördinator in de vroegbehandeling van Kentalis (NL).

 

Doelgroep

Deze studiedag is bedoeld voor alle professionele hulpverleners die jonge kinderen (1 tot 5 jaar) met autisme begeleiden. Voorkennis van autisme is vereist.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS