Thema |
Algemeen
|
Type | Workshop |
Code | 080 |
Wanneer |
04/07/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 140,00 - € 112,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 28/06/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
De International Classification of Functioning, Child and Youth (ICF-CY) stelt dat participatie het ultieme doel is waarnaar gestreefd zou moeten worden in de hulpverlening aan kinderen die ‘anders’ zijn. Participeren in het dagelijks en maatschappelijk leven betekent voor kinderen, zeker voor jonge kinderen, vaak spelen en al spelend hun kennis en vaardigheden toepassen.
Het is dan ook cruciaal om vanuit Best Practice aandacht te besteden aan interventies die participatie, en in het bijzonder spel van kinderen, stimuleren. De laatste jaren zijn heel wat interventieprogramma’s ontwikkeld die spel trachten te stimuleren, aan te leren of uit te breiden. Maar hoe weet je nu als therapeut wat het beste is? En hoe leg je de link tussen theorie en praktijk?
Tijdens deze workshop zoomen we (in de voormiddag) in op de meest onderzochte en wetenschappelijk onderbouwde interventies m.b.t. spel. Dit zal eerder theoretisch zijn. In de namiddag proberen we concrete handvatten aan te reiken waarmee je aan de slag kan bij de ontwikkeling van het spelbeleid in je setting. Het is hierbij belangrijk dat jullie zelf videomateriaal meebrengen om hiermee aan de slag te kunnen gaan. Ten slotte bekijken we hoe je deze visie kunt doorgeven aan collega’s en ouders. In deze workshop is er zeker ook ruimte om eigen ervaringen en casussen uit je eigen praktijk voor te leggen.
Drs. Marieke Coussens, ergotherapeut, begeleidt al jaren jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen (o.a. in haar privépraktijk). Daarnaast is ze als docent werkzaam in de opleiding Ergotherapie van de Arteveldehogeschool Gent. Ze is ook deeltijds verbonden aan vakgroep Revalidatiewetenschappen van de UGent, waar ze onderzoek doet naar participatie bij jonge kinderen met autisme, ADHD en/of DCD.
De workshop is bedoeld voor professionele hulpverleners die werken met jongere kinderen bij wie spelen niet vanzelf verloopt.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze en uiteraard een gratis ijsje in de namiddag.
Voor deze vorming kan u gebruik maken van de KMO portefeuille.
Minimum 12, maximum 25 deelnemers.
Deze vorming is geannuleerd.