So you think you can play? Als spelen niet vanzelf verloopt

Code 014
Thema
Algemeen
Type
Code 014
Wanneer 02/03/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 20/02/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Wegens organisatorische redenen zijn de inschrijvingen voor deze studiedag afgesloten. Toch nog inschrijven? Stuur ons een mailtje op info@sig-net.be of bel ons op 053 38 28 18

Inhoud

De International Classification of Functioning, Child and Youth (ICF-CY) stelt dat participatie het ultieme doel is waarnaar gestreefd zou moeten worden in de hulpverlening aan kinderen die ‘anders’ zijn. Participeren in het dagelijks en maatschappelijk leven betekent voor kinderen, zeker voor jonge kinderen, vaak spelen en al spelend hun kennis en vaardigheden toepassen.

Het is dan ook cruciaal om vanuit Best Practices aandacht te besteden aan interventies die participatie, en in het bijzonder spel van kinderen, stimuleren. De laatste jaren zijn heel wat interventieprogramma’s ontwikkeld die spel trachten te stimuleren, aan te leren of uit te breiden. Maar hoe weet je nu als therapeut wat het beste is? En hoe leg je de link tussen theorie en praktijk?

Tijdens deze studiedag zoomen we in op de meest onderzochte en wetenschappelijk onderbouwde interventies m.b.t. spel en proberen we concrete handvatten aan te reiken waarmee je aan de slag kan bij de ontwikkeling van het spelbeleid in je setting.

 

Begeleiding

Drs. Marieke Coussens, ergotherapeut, begeleidt al jaren jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen (o.a. in haar privépraktijk). Daarnaast is ze als docent werkzaam in de opleiding Ergotherapie van de Arteveldehogeschool Gent. Ze is ook deeltijds verbonden aan vakgroep Revalidatiewetenschappen van de UGent, waar ze onderzoek doet naar participatie bij jonge kinderen met autisme, ADHD en/of DCD.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor professionele hulpverleners die werken met (vooral jongere) kinderen bij wie spelen niet vanzelf verloopt.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS